Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Pågatåg som går på järnväg genom landskap med gula fält och blå himmel.

Tågstoppet på Södra stambanan drabbade både pendlare och långväga resenärer. Foto: Kerstin Ericsson

Tre dygns intensivt arbete för att få igång tågtrafiken

Tusentals resenärer drabbades av stoppet på Södra stambanan i Skåne. Nu utreds om det var en fågel eller något annat som orsakade problemen.

En kontaktledning rasade över spåret, träffade en signalkabel som tog med sig en kraftig strömpuls rakt in i ett datorställverk. Trafiken stoppades på båda spåren vilket påverkade 44 godståg och 131 resandetåg på en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor. Det tog tre dygn att återställa signalsystemet. Samtidigt arbetade tågbolagen intensivt för att hitta andra lösningar för pendlare och långväga resenärer.

–  När vi först såg förödelsen inne i teknikhuset tänkte vi utifrån vår erfarenhet att detta skulle ta 5-10 dygn att få igång igen. Nu gick det på mindre än tre dygn, vilket är lång tid för resenärerna, men en enastående insats från vår entreprenör, säger Ola Malmberg på Trafikverket Underhåll.

Arbete dygnet runt

Entreprenören jobbade oavbrutet från fredag morgon till söndag natt. Upp till åtta signaltekniker var samtidigt på plats för att byta ut utrustning och dra nya signalkablar i spåret.

–  Det är nog så många man kan vara utan att gå i vägen för varandra i ett mycket komplicerat arbete, säger Ola Malmberg

Kontaktledning rasade

Allt startade tidigt på morgonen den 19 juli med ett överslag mellan kontaktledningen som matar tågen med elkraft och en jordad del i anläggningen. Precis som flyget har järnvägen problem med fåglar. Det kan vara så enkelt som att en större fågel utlöst en ljusbåge som bränt av den strömförande ledningen så att den rasade. Men det kan finnas helt andra förklaringar.

Sedan tidigare finns fågelskydd på platsen.

–  Vi behöver förstärka fågelskyddet ytterligare. Hela händelsen ska utredas ordentligt, vi ska samla data, lyssna av iakttagelser och klura ut vad mer vi kan föra för att minska risken att något liknade händer igen. Det är ett arbete vi alltid gör när det uppstår större fel så att vi hela tiden gör vår järnväg mer robust, säger Ola Malmberg. 

Att en enda fågel orsakat så mycket strul för tågresenärerna har väckt stor uppmärksamhet i media. En fågel är en möjlig förklaring, men det är inte belagt. Trafikverket Underhåll arbetar vidare med att hitta orsaken till felet.

01.37 natten mot måndag 22 juli kunde trafiken släppas på igen.