Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Miljöbild från kaoset vid spåren i Hässleholm.

Foto: Frida Vilhelmson

Kraftsamling fick tågen i rullning genom Hässleholm

Nu rullar tågen genom Hässleholm igen. Under onsdagen öppnades de första spåren och till helgen öppnas övriga spår för trafik. Efter den stora branden förra veckan har återställningsarbetet varit intensivt.

Omkring 500 skadade slipers, tre kontaktledningsstolpar, flera hundra meter kontaktledning och bärlinor, tusentals meter signalkablar och en bra bit krokad räls. Listan på vad som behövts bytas ut efter branden är lång. I stort sett allt på den drygt 100 meter långa skadade sträckan har bytts ut. Även ett område intill den mest skadade sträckan har fått skador av den extrema hettan.

– Det kan ha varit den allvarligaste händelse som drabbat järnvägen i Sverige. Det är som att bygga en helt ny driftsplats och i normala fall hade vi då haft flera år på oss med planering och genomförande. Att vi nu gör detta på en veckas tid är fantastiskt, säger Ola Malmberg, tillförordnad chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket i region syd.

Arbete med spår.
Foto: Frida Vilhelmson

Uppslutning i hela järnvägsbranschen

Efter branden har viljan att bidra varit stor och har lett till ett tätt samarbete inom hela järnvägsbranschen. Allt för att återställa spårområdet i Hässleholm så snabbt som möjligt.

– Alla våra entreprenörer har hjälpts åt för att få ordning på allt. Folk har avbrutit semestern för att delta, alla har verkligen ställt upp och det har funnit en enorm vilja. Det har varit en otrolig uppslutning i hela järnvägsbranschen för att tillsammans återställa järnvägen, säger Ola Malmberg.

Storleken på skadorna och omfattningen av branden lyfter Ola som den stora utmaningen. Den förstörde allt i sin väg. Likaså komplexiteten att få fram allt material. För att snabbt lyckas har samarbetet internt på Trafikverket varit intensivt, och framgångsrikt.

– Det finns mycket på lager men långt ifrån allt som behövdes. Det har hämtats kabel i Värmland och Sörmland och stora mängder material från Trafikverkets fyrspårsprojekt utanför Lund i Skåne.

Resultatet av ansträngningarna

Man i skylift vid spåren.
Arbetet med att återställa spårområdet har varit intensivt. Foto: Frida Vilhelmson

Det intensiva arbetet som pågått den senaste veckan resulterade i att tågtrafiken vid en av landets viktigaste trafikpulsådror kom igång fortare än vad den första prognosen utlovat. Sedan natten mellan tisdag och onsdag är större delen av tågtrafiken förbi Hässleholm igång. På lördagen den 24 augusti beräknas samtliga spår vara öppna för trafik.