Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nedrasad kontaktledningsbrygga, rök i bakgrunden.

Branden i ett godsmagasin i Hässleholm vållade stora skador på järnvägen. Bland annat rasade en kontaktledningsbrygga ner. Foto: Ola Malmberg/Trafikverket

Trafiken igång efter branden i Hässleholm

Större delen av tågtrafiken förbi Hässleholm är nu igång efter förra veckans brand. All trafik beräknas vara igång på lördag 24 augusti.

Sträckan Alvesta–Höör är öppen, vilket innebär att trafiken på hela Södra stambanan fungerar igen. Även sträckan Hässleholm–Kristianstad är nu öppen för trafik. Lördag den 24 augusti öppnar Skånebanan på sträckan Hässleholm–Tyringe och även Markarydsbanan på sträckan Hässleholm–Markaryd.

Kontaktledningar, bryggor, stolpar, sliprar och signalkablar förstördes i den brand som bröt ut den 14 augusti i ett gammalt godsmagasin intill järnvägen.

Såg ut som en krigszon

Brandskadat järnvägsspår, krokig räls, sotiga sliprar
Även spåren har fått stora skador av branden. Foto: Ola Malmberg

– När jag fick se de första bilderna från platsen såg den ut som en krigszon, med brända och förvridna rester, där det fortfarande pyrde och rök efter branden, säger Annika Canaki, distriktschef på Trafikverket Underhåll Syd.

Efter torsdagens röjning och bedömning av skadorna hade Trafikverket fått en tydligare uppfattning av den omfattande förödelsen och det arbete som krävdes för att återställa järnvägen i körbart skick.

Som att bygga ny bangård

– I praktiken måste vi bygga upp delar av en helt ny bangård. Det är en process som normalt tar år att planera och sedan veckor eller månader att genomföra, beroende på förutsättningarna. Men nu kraftsamlar vi verkligen för att ha järnvägen återställd så snabbt som möjligt, säger Annika Canaki.

Entreprenören och Trafikverket har säkerställt att de stora mängder material som behövs för att ersätta det som förstördes i branden finns tillgängligt. Det handlar exempelvis om två kontaktledningsbryggor, flera kontaktledningsstolpar, ett antal hundra meter kontaktledning, 400 sliprar, 200 meter kabelrännor och 2 000 meter signalkablar.

Trafikverkets entreprenör Strukton har i snitt haft 30 personer per skift på plats som arbetar med återställningen. Arbetet pågår dygnet runt i tre skift.

– Vi kan inte ha en större styrka på plats samtidigt, annars riskerar man bara att gå i vägen för varandra på det begränsade utrymmet. Vi har verkligen kraftsamlat för att kunna återställa anläggningen så snabbt och effektivt som möjligt. Vi har ett jättestort engagemang bland medarbetare och entreprenörer. Alla ställer upp och gör verkligen sitt yttersta, säger Annika Canaki.

Peroner i varselkläder på bangård med skadade kablar under ett paraply.
På fredagen arbetade ett 30-tal personer med återställningen. Här pågår kontroll och reparation av skadade signalkablar. Foto: Ola Malmberg
Bilder från fredagens återställningsarbete efter branden i Hässleholm. Fr. v: Kabelarbete, avbrända kablar och kontaktledningsarbete.
Bilder från fredagens återställningsarbete efter branden i Hässleholm. Fr. v: Kabelarbete, avbrända kablar och kontaktledningsarbete. Foto: Annika Canaki