Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Taxiskylt på biltak. Stadsmiljö i bakgrunden. Foto: Michael Erhardsson

Taxibolagen fortsätter att köra för fort

Trots aktiva insatser och dialog med de stora taxibolagen fortsätter de att höra till de värsta fartsyndarna på våra vägar. En studie som gjorts av VTI visar att hastighetsöverträdelserna ligger på ungefär samma nivåer som 2017.

Studien har avgränsats till två vägsträckor där andelen taxitrafik är hög: E4 mellan Stockholm och Arlanda samt riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Där har hastighetsmätningar med laser gjorts av NTF under perioderna april – juni 2017 och april – juni 2019. Mätresultaten har därefter analyserats av VTI.

Resultaten från studien visar att fler än 90 procent av taxiförarna kör för fort på de studerade vägsträckorna där hastighetsbegränsningen är 80 km/timme.

imagepyqv.png

– Många taxibolag arbetar systematiskt med trafiksäkerhetsfrågor, men det återspeglas inte på vägen när det gäller hastighetsefterlevnad, säger Anna Vadeby på VTI som lett studien. Det behövs nya arbetsmetoder för att få företag att prioritera frågan.

Hösten 2017 och 2018 har Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen fört dialog med de stora taxibolagen för att tillsammans hitta lösningar för en bättre hastighetsefterlevnad. Tidigare studier har också visat att företag som arbetar systematiskt och långsiktigt med hastighetsfrågan når bättre resultat vad gäller hastighetsefterlevnad.

– Att köra för fort har tyvärr blivit en socialt accepterad norm i samhället som är svår att lösas av enbart den enskilda föraren. Det krävs en förändring på systemnivå där taxibolagen måste ta ett ansvar för hastighetsefterlevnaden. Ny teknik i fordon kan stödja detta arbete, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.

Att följa hastighetsbegränsningarna är avgörande för att minska antal dödade och skadade i trafiken. Om medelhastigheten minskar med 1 km/timme kan 15 liv per år sparas, visar beräkningar. Yrkestrafiken har ett särskilt ansvar för att påverka trafikrytm och hastighetsefterlevnad hos andra trafikanter.

VTI:s undersökning presenterades idag på Tylösandsseminariet, en av Sveriges största mötesplatser i trafiksäkerhetsfrågorna.