Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Räls.

Foto: Michael Erhardsson, Mostphotos.

Trafikverket senarelägger vissa underhållsupphandlingar

Trafikverket har genomfört fler underhållsåtgärder och i snabbare takt än förväntat. Därför senareläggs vissa planerade upphandlingar.

– Vi har aldrig utfört så mycket underhållsarbete som i år. Samtidigt har vi genomfört åtgärderna snabbare än beräknat. För att anpassa underhållsplanen till en bättre framdrift, och undvika att vi överstiger de ekonomiska ramarna, kommer vi därför att behöva justera underhållsplanen framöver, säger Sven Ödeen, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket.

Trafikverket avbryter inte upphandlade projekt

Justeringen har hanterats genom att skjuta fram upphandlingar och tilläggsbeställningar. I några fall har förberedelser av upphandlingar avbrutits.

Senareläggningarna handlar om cirka 100 åtgärder under de kommande 6 åren, bland annat spår- och spårväxelbyten, ommålning av broar, byte av signalställverk och upprustning av kontaktledningar.

Inom pågående projekt sker en justering på cirka 60 miljoner kronor inom baskontrakten, och det sker inom ramen för kontraktsvillkoren. Däremot har Trafikverket inte avbrutit några redan upphandlade projekt.

Fakta: Ökade ekonomiska ramar för järnvägsunderhåll

De finansiella ramarna för järnvägsunderhåll ökar betydligt. Under 2019 kommer Trafikverket att ha genomfört underhålls- och reinvesteringsåtgärder i järnvägsanläggningen för cirka 8,7 miljarder kronor. Det är drygt en halv miljard mer än 2018, och mer än någonsin. Under 2020 kommer vi att utföra åtgärder för ungefär lika mycket, och under 2022 har det ökat till 11 miljarder kronor.