Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Plattformstavla med trafikinformation

Det nya sättet att informera går ut på att snabbt kunna visa ”--:--” som tid, följt av meddelandet ”Invänta tid”. Genom kompletterande information om lösningsarbetet får resenären något att förhålla sig till tills den nya avgångstiden är fastställd. Trafikverket informerar om den nya avgångstiden först när det finns en prognos.

Nytt trafikmeddelande ska underlätta vid tågförsening

Snart kommer ett nytt meddelande att kunna ses på plattformstavlor, webbplatser och i appar: ”Invänta tid”. Det nya sättet att informera används när prognos saknas vid tågförsening och minskar risken att avgångstiden felaktigt flyttas fram flera gånger.

Uppdatering av trafikinformationen gäller framförallt skärmar och högtalare på järnvägsstationer runt om i landet men även Trafikverkets webbplats och vissa järnvägsföretags kanaler, såsom reseplanerare och appar. Ett liknande sätt att informera har införts i Norge och Finland.

– Trafikinformationen till tågresenärer blir snabbare och mer korrekt vid händelser när det i ett tidigt läge är svårt att veta hur stor förseningen kommer att bli, förklarar Lars Westergren, sakexpert på Trafikverket. Medan vi tar reda på vad som orsakat stoppet, och åtgärdar felet, får resenärer bättre handlingsutrymme att till exempel planera alternativa resvägar eller göra andra ärenden.

– Samtidigt slipper trafikinformatörer uppdatera tiden gång på gång, utan kan ägna sig åt andra uppgifter tills en ny avgångstid är säkrad. Parallellt är det naturligtvis viktigt att vi jobbar med prognosen. Har man en prognos kommer ”Invänta tid” inte att behöva användas särskilt ofta.

Traikinformation på monitor.
Ett så kallat externt meddelande måste alltid skrivas som komplement, alltså en förklarande text som visas i fältet ”Information” på stortavlor och monitorer.  

Meddelandet kommer att kompletteras med utrop på respektive berört tåg samt informationsmeddelande om det är ett större fel som drabbar många tåg, till exempel signalfel. I så god tid som möjligt innan ett tåg avgår måste ”Invänta tid” tas bort för att resenärerna ska ha en rimlig möjlighet att komma med tåget. 

– Vi presenterade förändringen i våras för våra avtalskunder, det vill säga tågbolagen, och har också genomfört en resenärsundersökning. Båda grupperna ställde sig positiva till det nya sättet att informera, säger Hanna Söderberg, Trafikverkets projektledare. När vi jämförde det gamla och det nya sättet att informera var resenärerna mer nöjda med det nya sättet. De var också med och valde ut begreppet ”Invänta tid”.

Många av järnvägsföretagen arbetar nu för att kunna ta emot trafikinformationens nya kodning från Trafikverket. Bolagen väljer själva om de vill implementera förändringen och därmed kunna visa meddelandet i sina appar och reseplanerare.

För att trafikinformationen ska bli ännu bättre i framtiden, bland annat vid den här typen av situationer, arbetar Trafikverket just nu med att digitalisera järnvägen. Inom ett par år kommer tågens prognoser vid förseningar att kunna baseras på data för aktuella sträckor och händelser. Det gör att resenärer på ett snabbare sätt kan få mer exakta prognoser för den nya avgångstiden.