Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Röd buss.

Trafikverket ska testa självkörande bussar

Om allt går enligt planerna kommer Trafikverket testa självkörande bussar på en sträcka i Linköping med start 2022-2024.

Trafikverket använder digitaliseringen för att bidra till ett hållbart transportsystem. Därför har vi tagit fram en färdplan för ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem.

I färdplanen finns förslag på 20 åtgärder varav en handlar om automatiserad buss mellan olika platser på landsväg. Nu utreder vi en sträcka, på väg 636, i utkanten av Linköping, mellan pendeltågstationen i Vikingstad till Universitetsområdet för att se om det fungerar att testköra där.

Utmaningen är att ta steget från tester med mindre skyttelbussar till större automatiserade bussar i landsvägsmiljöer och skyltade hastigheter på ett säkert och bekvämt sätt för passagerarna.

För att kunna genomföra testen med självkörande bussar behöver Trafikverket därför mer kunskap om nästa generations automatiserade bussar och vad de kräver av den fysiska och digitala infrastrukturen. Det kan till exempel handla om interaktion med andra fordon eller att väg, skyltning eller hastighet längs den utpekade sträckan behöver anpassas efter självkörande bussar.

Färdplan för ett uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem

I färdplanen finns 20 konkreta åtgärder där nya lösningar testas för att få mer kunskap om ett automatiserat och uppkopplat vägtransportsystem i Sverige. Det handlar till exempel om: miljöstyrning på statliga vägar, flödesoptimering, geofencing, insamling av mobildata för att fånga potential för ökad cykling samt tester av automatiserade fordon på statligt vägnät.

Meningen är att färdplanen leder till lösningar som kan ge både minskad klimat- och miljöpåverkan, geofencing, ökad trafiksäkerhet och åtgärder för ökad hastighetsefterlevnad. Ett exempel är att, istället för att bygga nytt kan uppkopplade fordon och informationsdelning underlätta för att styra om trafiken, och behovet av att bygga nytt minskar.