Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Snabbtåg rullar in på station med väntande resenärer, en klocka syns längre bort.

Stabil infrastruktur i spåren av pandemin

I utmanande tider med tuffa inskränkningar i människors vardag och rörelsefrihet kan punktlighet uppfattas som en bagatell. Men när bara nödvändiga resor ska göras är det än viktigare att infrastrukturen står stabil. Mars punktlighet blev 94,2 procent.

I takt med att rekommendationer kring resor och folksamlingar skärpts har mars kommit att få två delvis olika ansikten när det gäller trafiken på spåren. I slutet av månaden gick cirka 500 färre tåg per dag, och främst är det flyg- och långdistanståg som minskat. Däremot har punktligheten varit relativt jämn hela månaden. Sett till enskilda dagar under mars var punktligheten över 95 procent i 15 dagar, och över 90 procent i 29 av 31 dagar.

– Jag känner en ödmjukhet för situationen, men också en stor stolthet för hur vi i hela branschen har mött de påfrestningar den pågående pandemin innebär. Vi har en bra dialog med både operatörer och leverantörer för att säkerställa en pålitlig och punktlig infrastruktur för dem som måste resa. Därför gläder det mig att exempelvis pendeltågen i våra storstadsregioner haft en hög punktlighet samtidigt som den trafiken gått i stort sett utan indragningar säger Roberto Maiorana, verksamhetsområdeschef Trafik.

Punktligheten under mars är den bästa för en enskild marsmånad sedan 2013. Neddragningen med upp till 500 tåg per dag under månadens andra hälft gjorde att volymen mätt i framförda tåg minskade. 

Obehöriga i spår och inställda tåg

Trots ett historiskt högt utfall är det två saker som drar ner resultatet. Det handlar dels om ett flertal händelser med obehöriga i spår som gör att trafik behövt stoppas helt eller få sänkt hastighet, dels att många avgångar ställdes in med kort varsel under månadens andra hälft. Akut inställda tåg räknas som försenade enligt det mått används för punktlighetsstatistik i Sverige.