Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Passagerare som lämnar ett tåg

Fortsatt hög punktlighet för persontågen

När april sammanfattas är persontågens punktlighet fortsatt hög, samtidigt som antalet inställda avgångar nådde historiskt höga nivåer. Persontågens punktlighet slutade på 94,6 % när 67 544 av 71 370 planerade persontåg ankom sin slutstation i rätt tid.

Punktlighetsresultatet för april blev det högsta punktlighetsresultatet för en enskild månad sedan januari 2013, så långt tillbaks som det finns jämförbar statistik enligt nuvarande punktlighetsmått STM(5). Med april kan också årets första tertial sammanfattas, och där blev punktligheten 94,0 vilket också det är den bästa noteringen för motsvarande period sedan 2013.

Stapeldiagram
Punktligheten under april är den bästa för en enskild aprilmånad sedan 2013. 

Det som förutom en rekordhög punktlighet kommit att kännetecka april är avbokade och inställda tåg i en aldrig tidigare skådad omfattning. Jämfört med april 2019 har antalet framförda tåg minskat med cirka 17 procent, och det är till stor del medel- och långdistanstågen som står för minskningen. Under april stod långdistanståg för endast 3 procent av den totala trafikvolymen till följd av att avgångarna på vissa sträckor har minskat med upp till 75%.

– Vi kunde redan innan pandemin utbröt se att punktligheten låg på en högre nivå än den gjort någonsin tidigare. När nu trafikvolymerna minskar påverkar varje enskild störning färre tåg, vilket får en positiv inverkan på utfallet och ger oss en ny toppnotering. Men det som framförallt glädjer mig i dessa för många svåra tider är att pendeltågen i våra storstadsregioner uppvisat en rekordhög punktlighet samtidigt som trafiken gått i stort sett utan indragningar säger Roberto Maiorana, verksamhetsområdeschef Trafik.