Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Ung man och ung kvinna som sitter på en bänk.

Nya utskick och betalningsregler förbättrar för körkortskunder

Den 8 juni inför Trafikverket nya digitala utskick som innebär att den som bokar prov får individuell information i tidsbekräftelser och andra utskick. Den 15 juni införs nya betalningsregler för minderåriga.

– Med de nya utskicken vill vi göra det lätt för kunden att göra rätt, säger Kristina Hagberg, chef Trafikverket Förarprov. Fler får rätt information vid rätt tillfälle.

Tidigare har alla kunder fått samlad information inför proven. Nu delas informationen upp på flera tillfällen och utskicken innehåller bara information som är aktuell för varje kund. Nytt är till exempel att kunden får påminnelse via sms om provtider samt information om det finns hinder för att göra provet.

– Nu sätter vi kunden och kundens behov i centrum på ett nytt sätt, säger kundstrateg Marianne Berg på Trafikverket Förarprov. Vi tror att fler tar till sig informationen då.

De nya utskicken är en del i Trafikverkets digitaliseringsarbete.

– Vi ska vara i de kanaler där kunderna finns. 96 procent av våra kunder mellan 16-25 år bokar idag sina prov via mobil. Vi sparar både pengar och miljö genom att skicka färre fysiska brev, säger Marianne Berg.

Nya betalningsregler för körkortstagare under 18 år

Den 15 juni införs en ny betalningsregel för minderåriga, som innebär att körkortstagare under 18 år måste betala sitt prov innan provtillfället. Syftet är att minderåriga kunder inte ska kunna bli skuldsatta. Med de nya utskicken kommer de kunder som inte betalt sitt prov att få en påminnelse om det i god tid så att de hinner betala.