Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Foto av blå mopedbil bakifrån.

Så kan säkerheten för mopedbilar bli bättre

I dag finns nära 14 000 registrerade mopedbilar i Sverige, och antalet ökar. I våras tog Trafikverket tillsammans med 18 andra aktörer fram en gemensam inriktning för säkrare trafik med mopedbilar.

Antalet registrerade mopedbilar har nästan fyrdubblats sedan 2009. Idag finns det nästan 14 000 registrerade fyrhjuliga mopeder, inklusive mopedbilar.

Det är relativt få som omkommer i olyckor med mopedbilar, men antalet skadade har ökat. Enligt polisrapporterade olyckor skadas cirka 60 personer svårt eller lindrigt per år, vilket är en fördubbling på de tre-fyra senaste åren.

19 aktörer har skapat ny gemensam inriktning för säker användning av mopedbilar

Trafikverket och 18 andra aktörer har tillsammans skapat en inriktning för säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap 2020. Aktörerna är främst myndigheter, näringsliv, och intresseorganisationer.

– Vi behöver samla kunskapsläget för att kunna prioritera rätt insatser. Det behövs åtgärder på både kort och lång sikt för att uppnå en säker trafik med mopedbilar, säger utredningsledare Jörgen Persson Trafikverket.

Så kan vi öka säkerheten för mopedbilar

På kort sikt handlar det om att:

  • öka användandet av bälte
  • öka användandet av vinterdäck
  • förbättra informationen om förutsättningarna för att köra mopedbil.


På längre sikt handlar det om att:

  • förbättra fordonssäkerheten genom krocksäkerhet och stabilitet
  • införa antisladdsystem och bältespåminnare
  • se över möjligheterna att införa kontrollbesiktining
  • se över utbildningen.


Viktigt att köra mycket försiktigt i blandtrafik med högre hastigheter

– Om du kör mopedbil är det viktigt att vara mycket försiktig om du kör i blandtrafik med högre hastigheter. Kör helst på vägar med hastighetsgräns 40 km/tim eller lägre och använd alltid bilbälte och bra däck, säger Jörgen Persson.

En mopedbil har mycket sämre säkerhet än personbil

Mopedbil har mycket sämre säkerhet än personbil, men jämfört med en tvåhjulig moped bedöms de vara säkrare. Priset på en mopedbil motsvarar en vanlig bil i de lägre prisklasserna, men mopedbilen har avsevärt mycket sämre säkerhet. Till skillnad från mopedbilen har bilarna säkerhetutrusting som bilbälten med bältespåminnare, krockkuddar, stabil kaross, antisladdsystem med mera.

Säkerhet på fyrhjuling, mopedbil, traktor och motorredskap