Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt

I år vinner vi storslam på Universum Awards

Flera års arbete med att berätta vad Trafikverket gör och vad man kan jobba med på Trafikverket har gett resultat. Vi har nämligen vunnit pris i tre kategorier: Årets GD, årets myndighet och inte minst årets hederspris, som Emil Adén kammade hem.

Trafikverket har inte bara den bästa generaldirektören utan vi har tagit flera steg som organisation när det gäller att sprida vårt uppdrag genom att vi lyfter medarbetare och deras berättelse om sitt arbete. När vi sprider dem på ett strategiskt sätt har vi möjlighet att visa på bredden i Trafikverkets uppdrag.

– Vi har haft ett otroligt bra år, något vi till exempel märker genom de många förfrågningar vi får från företag och personer som är nyfikna på vad Trafikverket gör och hur vi jobbar, säger Emil Adén, som är HR-strateg och den som har tagit fram och utvecklat Trafikverkets arbetsgivarprofileringsstrategi.

Vi använder data för att nå rätt kandidater

På Trafikverket används data för att läsa av framtida behov och för att hitta de fysiska och virtuella mötesplatser där potentiella medarbetare verkar.

– Vi vågar förlita oss på data och hålla oss till planen. Genom att titta på vårt framtida behov av olika medarbetare som exempelvis systemvetare och ingenjörer fick vi fram tydlig information om vad vi ska satsa på. Och det är där vi lägger krutet, förklarar Emil.

Ett team med olika kompetenser

Arbetsgivarprofileringsteamet på Trafikverket är en grupp som består av representanter från kommunikationsavdelningen och HR där HR-strategen sätter strategin för att attrahera rätt kandidater och kommunikation bidrar till att profil och tonalitet efterlevs samtidigt som vi testar nya grepp och arenor.  Det verksamhetsövergripande samarbetet bidrar till ett effektivt profileringsarbete, som gör att bland annat varumärket stärks.

Motivering Årets Hederspris inom Employer Branding

Denna person besitter extraordinära kunskaper inom Employer Branding. Han har vidare begåvats med en fingertoppskänsla utöver det vanliga kring vad studenter och Young Professionals värderar och drivs av.
Han har i sitt arbete fört sin arbetsgivare till helt nya positioner då det gäller attraktivitet. Personen är vidare beundrad i vida kretsar för sitt arbete med frågorna och vi vet att han utgör en sann inspirationskälla för många andra.
Vi kommer följa denna persons karriär med en stor nyfikenhet och med en stor förväntan.

Motivering Årets Employer Branding företag/myndighet

Detta företag har banat vägen för det som kallas ”best practice” inom Employer Branding. Lika självklart var ledningen tidigt ute med att lyfta upp people & culture frågorna på agendan.
Tillsammans med ett lika dedikerat och dynamiskt HR-team skapades rätt förutsättningar för ett gediget och hållbart varumärkesarbete som imponerar i alla delar och återspeglas i resultatet.
Vi tycker därför att denna spännande arbetsgivare är en given inspirationskälla för många andra i branschen.

Universum Awards

Universum mäter hur olika organisationer står sig i konkurrensen om potentiella medarbetare, både studenter och yrkesverksamma. Vid Universum Awards varje år delar de ut priser till organisationer i olika kategorier inom arbetsgivarprofilering. Universum Awards delades ut digitalt 24 september 2020.