Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Skiss på den nya elfärjan

Fyra nya elfärjor till Stockholms skärgård

Färden mot en fossilfri färjeflotta går vidare. Inom några år ska fyra nya elfärjor trafikera Ljusteröleden och Vaxholmsleden i Stockholms skärgård. De ska i första hand gå på el, men har backup i form av vanliga motorer som kan gå på HVO eller diesel.

– Det här är den största investering som Färjerederiet någonsin gjort och är ett stort steg både för klimatet och i teknikutveckling för säkrare sjöfart, säger Erik Froste, rederichef. Leverans av första färjan blir kring årsskiftet 2022/23, sedan kommer de andra med ungefär ett års mellanrum.

Färjorna har plats för 60 bilar och kan korsa färjeleden med endast en knapptryckning. Vid avgång startar fartyget själv, lossar förtöjningarna och lämnar färjeläget. Under färden övervakar systemen trafik och annat som kan vara i vägen. Även vid ankomst förtöjer fartyget själv och laddar batterierna från landström. Laddningen får bara ta den tid som lossning och lastning pågår, cirka fyra minuter.

– Tekniken fungerar som ett stöd för personalen. Det tekniska systemet höjer säkerheten och gör det datorer gör bäst – lär sig att upprepa samma handlingsmönster. På så sätt hittas den mest miljövänliga körningen, förklarar Erik Froste.

Färjerederiet har påbörjat en upphandling och anbuden ska vara inne senast den 19 mars 2021. Därefter beslutar Trafikverket om vilket varv som får uppdraget att bygga de nya elfärjorna. Satsningen ingår i Färjerederiets Vision 45, en plan för att alla våra färjor ska vara klimatneutrala senast år 2045.

Om Färjerederiet

Trafikverkets färjerederi är Sveriges största rederi.  Årligen genomförs 22 miljoner personresor och 12 miljoner fordonstransporter. Vägfärjan är ett bra miljöval. På färjan får bilarna stänga av motorn och åka kollektivt.