Under december var det fler avbokade och inställda tåg än normalt, och precis som tidigare under pandemin är det långdistanstågen som drabbats hårdast. De långdistanståg som går har dock en fortsatt hög punktlighet. Gentemot föregående månad förbättrades punktlighetsresultatet för långdistanstågen med 2,1 procentenheter. I jämförelse med december 2019 förbättrades punktlighetsresultatet för samtliga tre segment, långdistanstågen ökade med 3,9 procentenheter, medeldistanstågen med 1,7 och kortdistanstågen med 0,8 procentenheter.
- 73,8 procent av persontågen anlände helt enligt tidtabell (STM0), vilket är 2,2 procentenheter högre än december 2019.
- 87,8 procent av persontågen ankom inom 2 minuter efter tidtabell (STM2) → 1,1 procentenheter högre än december 2019.
- 93,6 procent av persontågen ankom inom 5 minuter efter tidtabell (STM5) – 0,6 procentenheter högre än december 2019.
- 96,1 procent av persontågen ankom inom 10 minuter efter tidtabell (STM10) – 0,3 procentenheter högre än december 2019.
- 97,1 procent av persontågen ankom inom 15 minuter efter tidtabell (STM15) – 0,3 procentenheter högre än december 2019.
- Den genomsnittliga förseningen för försenade tåg var under december 7 minuter.
Sett till enskilda dagar under december så var punktligheten över 95 procent i 11 dagar, över 90 procent i 30 dagar medan 1 dag hade ett punktlighetsresultat under 90 procent. Högst punktlighet för en enskild dag under månaden hade fredag 25 december då 1 763 av 1 818 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid. Punktlighetsresultatet denna Juldag blev därmed 97,0 procent. Högst punktlighet för en vanlig vardag hade torsdag 3 december då 2 844 av 2 979 planerade persontåg ankom slutstationen i rätt tid, punktlighetsresultatet denna torsdag blev därmed 95,5 procent.
Lägst punktlighet för en enskild dag under månaden hade tisdag 8 december. Av 2 973 planerade persontåg ankom 2 591 sin slutstation i rätt tid. De enskilt största orsakerna till att punktligheten inte blev bättre än 87,2 procent denna tisdag var ett signal- och ett växelfel vid Rotebro norr om Stockholms Central, samt ett större växelfel på Göteborgs Central. Sammanlagt drabbades cirka 250 persontåg av förseningar på grund av dessa händelser.