Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Spår med solkurva

Höga temperaturer kräver hastighetssänkning på järnväg

De närmaste dagarna kommer det enligt SMHI att bli temperaturer på närmare 30 grader och på vissa platser drygt 30 grader i södra delarna av Sverige. Det innebär stor risk för solkurvor och för att minska belastningen på rälsen sänks hastigheten.

Med anledning av SMHIs varning för höga temperaturer har Trafikverket i Region syd och väst beslutat att sänka hastigheten på ett flertal sträckor under fredag och lördag.

Sträckor där hastigheten satts ner (fredag-lördag)

  • Uddevalla-Strömstad, sth 80
  • Varberg – Borås, sth 80        
  • Rimforsa-Hultsfred 80 km/tim
  • Hultsfred-Berga 40 km/tim (80 km/tim från torsdag klockan 15 till klockan 24)
  • Blomstermåla-Berga 80 km/h
  • Kalmar S-Blomstermåla 80 km/tim
  • Nässjö-Vetlanda 80 km/tim
  • Eksjö-Hultsfred 80 km/tim
  • Berga-Oskarshamn 80 km/tim

Hastighetsnedsättningarna innebär att det blir förseningar. Därför uppmanas resenärerna att hämta trafikinformation från respektive tågbolag. Tåg kan med kort varsel ställas in.
Eventuellt kan nedsättningarna förlängas beroende på hur väderläget utvecklas.

Anledningen till att man sänker hastigheten är en säkerhetsåtgärd för att minska belastningen på rälsen och därmed kunna förhindra en solkurva. Solkurvor är en allvarlig störning som ökar risken för urspårning. En solkurva kan bero på alltför stora spårkrafter, nedsatt spårstabilitet eller båda delarna. Enbart solvärmen är sällan den primära orsaken, trots att den har gett utknäckningen dess namn. Den är däremot oftast den utlösande faktorn.

Fakta solkurvor

En solkurva är en lokal utknäckning eller sidoförskjutning av ett spår på grund av solvärmen. Den uppkommer när spåret inte förmår att stå emot krafterna som verkar i spårets längdriktning.

Rälsen är av stål och när stålet blir varmt sträcks det ut, liksom det drar ihop sig när det blir kallt.  Påfrestningen på rälsspik eller andra typer av befästningar blir för stor. Ballasten som håller slipern på plats ger vika och rälsen knäcks ut. Med solkurvan ökar risken för urspårning.  En fritt upplagd räls på 40 meter blir 23 millimeter längre om temperaturen stiger 50 grader. Rälsen är också mörkare än omgivningen och drar därför åt sig värme. Den är ofta 20 grader varmare än den omgivande luften.

Trafikverkets räls måste fungera i minus 40 grader likaväl som i 55 graders värme.