Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Frosthalka – halkan som inte syns

Höstens första frosthalka, ibland kallad svart halka eller blixthalka, kommer ofta som en överraskning för många. De kalla nätterna framöver gör att du bör vara extra uppmärksam och ta det lugnt på vägarna, framför allt på morgonen.

Halka syns ofta inte. Vägarna kan vara torra och fina långa sträckor och plötsligt är det halt. Särskilt utsatta områden är vägar längs med öppet vatten och alla broar eftersom de kyls både underifrån och ovanifrån vilket ökar risken för halka. Även i skuggiga skogspartier kan nattens kyla ligga kvar länge och fukten blir till is. När det är någon plusgrad i luften och vägen är fuktig och vädret håller på att klarna upp finns det också stor risk för att vägbanan fryser snabbt när temperaturen sjunker.

Underkylt regn bör du också se upp med, när regnet fryser till is vid kontakten med vägbanan. Du märker det genom att regnet fryser på vindrutan och att det inte längre skvätter kring däcken på bilen framför.

Vad gör Trafikverket åt halkan?

Vi och våra entreprenörer kan förutse halka med hjälp av olika övervakningssystem. Den effektivaste metoden mot halka är förebyggande saltning. Det innebär att små mängder saltlösning eller befuktat salt sprids på vägen alldeles innan halka uppstår. Sand mot halka används på lågtrafikerade vägar.

Vad kan du som trafikant göra?

Vänta inte för länge med att sätta på vinterdäcken, var uppmärksam på de platser som beskrivs här ovan, håll avståndet till bilen framför och sist men inte minst, anpassa hastigheten efter väglaget.