Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Det här är Västlänken

Göteborgs centralstation är en säckstation där tågen får vända när de ska avgå igen. Med Västlänken kommer tåg istället att kunna passera Göteborg genom tre nya stationer och fortsätta mot nästa destination.

Göteborgs centralstation har nått sin maxkapacitet, och för att kunna ta emot fler tåg byggs nu Västlänken. Länken är åtta kilometer lång och knyter ihop bland annat Västra Stambanan, Stockholm-Göteborg, med Västkustbanan, Göteborg-Lund och är till för pendel- och regionaltåg.

Här presenteras ett fiktivt exempel med ett pendeltåg mellan Alingsås och Kungsbacka. Exakt hur länken kommer att trafikeras när projektet är klart år 2026 är upp till tågbolagen.

Alingsås-Kungsbacka

Idag går pendeltågslinjen Alingsås-Göteborg på Västra Stambanan och Kungsbacka-Göteborg på Västkustbanan. När tågen kommer in till säckstationen Göteborgs Central får de stanna vid perrongen och vända vid nästa avgång.

År 2026 vid Olskroken

Pendeltåget från Alingsås kan år 2026 ta det nya spåret vid Olskroken.

Skansen Lejonet

Genom en ny tunnel går det ner under Skansen Lejonet.

Centralstationen

Istället för att som tidigare parkera vid säckstationen, kommer tåget nu att rulla in till någon av de fyra plattformarna vid Västlänkens nya centralstation.

Tidigare har samtliga pendlare fått stiga av här, vilket har belastat kollektivtrafiken vid Centralstationen.
Nu kan de pendlare som ska till annan destination i Göteborg sitta kvar. Nya resenärer mot Haga, Korsvägen eller Kungsbacka kan också stiga på.

Stationen ligger helt under jord och har fyra plattformar. Genom att styra ner detta tåg i länken belastas inget av de 16 spåren i säckstationen. De kan nu användas till fjärrtåg.

Sex kilometer i tunnel

Färden fortsätter sedan genom den åtta kilometer långa länken i dubbelspår, där sex kilometer är i tunnel.

Nästa station: Haga

Station Haga kommer att ha fyra plattformar på två olika våningar.

Nästa station: Korsvägen

Den sista hållplatsen på vär färd genom Västlänken är Korsvägen. Här ligger bland annat Svensk Mässan och Liseberg.

Även station Korsvägen kommer att ha fyra perronger.

Anslutning Västkustbanan

Västlänken ansluter sedan till Västkustbanan vid Annedal och vårt exempeltåg kan fortsätta mot Kungsbacka.