Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Snart svävar drönarna över byggprojekten

Utvecklingen av drönare går snabbt – de har blivit användarvänliga och driftsäkra samtidigt som de kan täcka in stora områden vid fotografering och mätning. Trafikverket har redan testat att mäta med hjälp av drönare vid ett byggprojekt.

Drönare kan vara ett komplement som fyller glappet mellan konventionell flygfotografering och mätning på marken, så kallad geodetisk mätning. Man kan snabbt få fram flygbilder till en låg kostnad. Nackdelen är bland annat osäker bildkvalitet, vilket till viss del beror på att drönaren rör sig mycket i alla ledder. Vid högre krav på noggrannhet kan det behövas omfattande stödmätningar på marken.

– De ekonomiska vinster som kan uppnås med drönare ska kalkyleras mot kostnaden för att skaffa samma information med befintlig teknik, exempelvis flygplan eller helikopter, geodetisk mätning och laserskanning, säger Sven-G  Johansson som är en av Trafikverkets specialister på informationsförsörjning.

Finns ännu ingen mätningsstandard för drönare

Det finns ännu inte någon mätningsstandard utformad för drönare, men det görs försök. När en ny sträckning för väg 56 drogs fram genom Uppland, testade Trafikverket tillsammans med NCC att mäta sättningar på en förbelastad vägbank på torv och lera med hjälp av drönare. Syftet var att ta reda på för- och nackdelar och att få erfarenhet inför liknande mätningar i kommande projekt. När tillräckligt många liknande tester har utförts kan en standard tas fram. Klart är att det finns en potential att spara tid och pengar.