Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Region Gävleborg genomför första arbetena för elvägen på E16

I slutet på 2015 genomför Region Gävleborg de första förberedande arbetena inför byggnationen av teststräckan för elvägen utanför Sandviken.

I december genomför Region Gävleborg och dess entreprenör, Siemens, de första förberedande arbetena för demonstrationsanläggningen av elvägen utanför Sandviken på E16. Bland annat gjuts fundamenten till de kontaktledningsstolpar som ska sättas upp efter årsskiftet. Demonstrationsanläggningen beräknas stå klar för de första testerna i maj/juni 2016.

Byggnationen av den andra teststräckan som genomförs av Rosersbergs Utvecklings AB, RUAB, utanför Arlanda påbörjas senare under 2016.

Fakta om elvägsprojektet

Elvägsprojektet är den största pågående förkommersiella upphandlingen i Europa. Syftet med projektet är att skapa ett kunskapsunderlag för beslut om eventuell fortsatt utveckling och implementering av elvägar för tunga fordon (upp till 60 ton) i det svenska vägtransportsystemet. Detta ska leda fram till att utveckla och tillämpa kunskap och lösningar i samverkan mellan industri, akademi och myndigheter. För att få fram det önskade kunskapsunderlaget ska två demonstrationsanläggningar baserade på två olika tekniker byggas och testas på varsin vägsträcka i Sverige. Trafikverket beslutade i samråd med Vinnova och Energimyndigheten i början av juni 2015 att två deltagare ska få testa varsin lösning för elvägar. Rosersbergs Utvecklings AB ska i närheten av Arlanda testa en teknik som innebär att en elskena i vägbanan driver och laddar fordonet under resan. Region Gävleborg ska utanför Sandviken testa en teknik som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen. Försöken beräknas vara avslutade 2018.