Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Indikeringslampa ska vara gul istället för blå

Trafikverket har beslutat att gult ljus med fast sken ska användas istället för blått ljus när så kallad vältningsförhindrade säkerhetssystem är aktiverat på arbetsmaskiner vid järnvägen.

Med blått ljus finns en risk för sammanblandning med andra varnings- och indikeringslampor och därför ändrar vi till gult ljus.

Bakgrunden till beslutet är Transportstyrelsens tolkning av Trafikförordningen 1998:1276 att den blå färgen är unik för blåljusmyndigheter och ska inte användas i trafikmiljö för andra syften. Andra länder som också säger nej till användning av blå indikeringslampa i detta sammanhang är bl.a. Norge och Tyskland.

Beslutet är ett avsteg från Europastandarderna SS-EN 15746 Tvåvägsfordon med ansluten utrustning, SS-EN 15955 Avlyftningsbara maskiner med tillhörande utrustning och SS-EN 15954 Trallor, ej självgående som föreskriver att indikeringslampa för vältningsförhindrande säkerhetssystem ska vara blå.

En ny version av Europastandarderna SS-EN 15746, SS-EN 15955 och SS-EN 15954 kommer att ges ut. Det blir då möjligt att använda gul lampa där nationella regler förbjuder användning av blått indikeringsljus.