Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Mer gods – mindre energi

Längre och tyngre lastbilar och tåg, elektriska vägar och sjötransporter i inlandet. Nya Godset tar grepp över hur hela infrastrukturen kan användas mer effektivt.

Sedan ett år tillbaka finns ett regelverk som gör det enklare att transportera på Vänern, Mälaren och Göta älv. Avatar Logistics vill bli först ut med inlandstransporter på sjön. Nu behöver man en "modig kund" som vågar satsa:

– ­Det handlar om att bygga en helt ny marknad i Sverige, säger Johan Lantz, vd för Avatar Logistics.

Insjön ligger långt in i landet och långt från Asien. Där finns Bergkvist-Insjön, Tomoku hus och Clas Ohlson. De tre företagen har mycket olika typer av gods, men samma behov av effektiva transporter till och från Asien. Genom att använda samma typ av container kan de minska antalet tomtransporter. Åt ena hållet fylls containrarna med sågade trävaror och huskomponenter för att komma tillbaka med skruvdragare och alla andra prylar som fyller hyllorna på Clas Ohlsons varuhus.

Fram till 2020 gör Trafikverket ett stort antal insatser för att rusta Västra stambanan. I förlängningen kommer det att ge högre kapacitet och mindre störningar. Genom att förbättra samordningen kan Trafikverket minska påverkan på trafiken under tiden som underhållsåtgärderna pågår.

Världens vanligaste låda fyller 60 år. Vi säger grattis till containern som inledde sin jungfruresa från hamnen i New Jersey den 26 april 1956.