Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket ändrar repetitionskravet för att få vistas i spår

Efter diskussioner med branschen ersätter vi version 5 av TDOK 2014:0230 innan den börjar gälla den första juni i år. I den nya versionen har vi sänkt kravet på repetitionsintervall efter avslutad BASÄVISTA-utbildning.

På Trafikverket pågår sedan en tid tillbaka ett arbete med att skriva kompetenskravspecifikationer för en rad olika funktioner inom trafiksäkerhet på järnväg. Tidigare har vi ställt utbildningskrav på funktionerna, men i framtiden ska vi istället ställa krav på kompetens. Det blir även vi på Trafikverket som testar den teoretiska kunskapen efter avslutad utbildning eller repetitionsutbildning.

Ny version med sänkt krav

Behörighet att vistas i spår får man när man har genomfört utbildningen BASÄVISTA. Det regleras i TDOK 2014:0230. I februari tog vi beslut om innehållet i version 5, som skulle börja gälla den första juni i år. I den versionen stod det att man ska genomföra en obligatorisk fyra timmar lång repetition varje år för att få behålla sin behörighet.

Innehållet var dock inte tillräckligt bra förankrat hos entreprenörs- och konsultföretagen som vistas och arbetar i vår anläggning. Efter diskussioner med företrädare för branschen väljer vi att ta tillbaka skärpningen av repetitionsintervallet. I version 6 har vi istället enats om att behörigheten att vistas i spår ska gälla i tre år efter genomförd utbildning och därefter ska man genomgå utbildningen på nytt.

Vi ser också över målprogram och kursplan för att få in mer praktiska inslag och övningar så att de som går utbildningen ska vara ännu bättre förberedda när de kommer ut i vår anläggning.

Version 6 av TDOK 2014:0230 börjar gälla den 1 juni 2017.