Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Den batteridrivna accelerometern placeras dels i korsningen och dels vid omläggningsanordningen.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny teknik för rörelsemätning ska undvika trafikstörningar

39 sensorer har installerats i spårväxlar för att mäta rörelser. Resultaten jämförs över tid för att ge en bild av hur sliten anläggningen är.

Trafikverket, har i samarbete med det Münchenbaserade företaget Konux, installerat 39 accelerometersensorer i spårväxlar. Detta är ett försök att använda ny teknik för att tidigt upptäcka fel och med förebyggande underhåll undvika kostsamma reparationer och onödiga trafikstörningar.

Accelerometrarna mäter rörelsen i slipern när tågen passerar. Mätningen är beroende av tågets hastighet, axelvikt och hjulprofil och naturligtvis hur sliten korsningen är. Genom att jämföra data från bestämda tågtyper så bör de uppmätta värdena kunna användas för att förutsäga tillståndet på anläggningen.

Projektet ingår i Europaprojektet Capacity4Rail. Det unika med projektet är att mätningen är helt trådlös och drivs av batteri. Det finns alltså inga kablar till sensorn vilket är en förutsättning om tillgång till el saknas. Kablar skulle också ha gjort mätutrustningen mer känslig för underhållsarbete.

Sensorerna sätts dels vid korsningen där de högsta krafterna förekommer och dels vid omläggningsanordningen för att se om risken för fel vid omläggningen påverkas av stora vibrationer.

Man räknar med att batteriet ska räcka för två års mätning.

I förlängningen av projektet är det främst underhållsentreprenören som kommer att kunna nyttja informationen till att ta bättre underhållsbeslut.