Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

I mingelytan utanför kongressalen fanns dialogstationer både för olika projekt och för de nordiska motsvarigheterna till Trafikverket. Foto: Ola Hedin

I mingelytan utanför kongressalen fanns dialogstationer både för olika projekt och för de nordiska motsvarigheterna till Trafikverket. Foto: Ola Hedin

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Nordisk leverantörsdag lockade rekordmånga

Över 700 representanter från svenska och utländska entreprenör- och konsultföretag samlades den 21 november i Stockholm för Trafikverkets leverantörsdag. Vid sidan av affärsmöjligheter i Sverige presenterades även uppdrag i våra nordiska grannländer.

Årets leverantörsdag kallades nordisk, eftersom Norge, Danmark och Finlands motsvarigheter till Trafikverket var inbjudna för att berätta om sina kommande upphandlingar. Stora satsningar på såväl ny infrastruktur som underhåll av järnvägssystemet står för dörren, och Trafikverket behöver hjälp från leverantörsmarknaden för att landa dem.

Lena Erixon betonade vikten av samarbete för att möta branschens utmaningar. Foto: Ola Hedin
Lena Erixon betonade vikten av samarbete för att möta branschens utmaningar. Foto: Ola Hedin

– Vi måste hjälpas åt, sa generaldirektör Lena Erixon. Utmaningar väntar, både volym- och klimatmässigt samt digitalt. Den nya genomförandeplanen som fastställs före jul är steget före inköpsplanerna och kan vara ett bra stöd för er leverantörer.

Stora planer på alla håll

Banedanmark och Vejdirektoratet flaggade för stora spårbyten och motorvägsprojekt, och i Finland pågår bland annat ett treårigt åtgärdsprogram för att minska underhållsskulden.

För norska Bane NOR väntar historiskt höga järnvägsinvesteringar – tio gånger större än förr. Men man anställer inte fler, utan satsar på EPC-kontrakt (Engineering, Procurement and Construction), turnkey-projekt där entreprenören tar hela ansvaret. Nye Veier är det motsvarande statliga bolaget för vägsidan, som också satsar på att involvera entreprenörerna tidigare.

För de föredrag som inte var på engelska fanns sändarutrustning för simultantolkning att låna. Foto: Ola Hedin
För de föredrag som inte var på engelska fanns sändarutrustning för simultantolkning att låna. Foto: Ola Hedin

I Sverige expanderar region Väst, och även i Stockholm väntar stora upphandlingar. Den nationella utbyggnaden av signalsystemet ERTMS startar också 2018-19. Men även utanför storstadsregionerna händer mycket. Jörgen Simu, distriktschef Nord, fick applåder för sitt konstaterande:

– Om det var lika glest befolkat som Vilhelmina skulle Stockholm ha 43 invånare.

Sociala krav i fokus

Inköpsstrateg Göran Domås berättade om olika nivåer av samverkan, innan hans kollegor Roger Rang och Åsa Gustafsson gick in på Trafikverkets sociala krav – löner och arbetstimmar enligt kollektivavtal även för utländsk arbetskraft, med mera.

– Under 2017-18 planerar vi 60-70 revisioner, sa Roger Rang och lyfte också en satsning för att få in arbetslösa i branschen, som kan ge entreprenörerna bonus.

ID06-korten som används på arbetsplatserna ska bli svårare att få och ska kopplas till att kunna kolla att leverantören betalar sociala avgifter och skatt. En eventuell kommande lag kan medföra att huvudentreprenören har ansvar för hela entreprenörskedjan vad gäller lönevillkor.

– Längden på leverantörskedjorna är en utmaning, sa Roger Rang och påminde om visselblåsarfunktionen på webben om man ser några oegentligheter.

Att jobba i Sverige

Sist ut var Pavel Seda från Österrikes fjärde största byggföretag, Habau, som har många polska och tjeckiska medarbetare. Ur hans erfarenheter från Trafikplats Kristineberg 2012: Svenskar har bra betongmetoder, dokumentation för hur vi ska dokumentera, och är miljömedvetna.

– Det fanns ett särskilt träd, en ek från Birger Jarls tid, som vi försvarade nästan med våra liv, sa Pavel och drog ner skratt från publiken.

Pavel Seda från Habau berättade om hur det är att vara utländsk entreprenör i Sverige. Foto: Ola Hedin
Pavel Seda från Habau berättade om hur det är att vara utländsk entreprenör i Sverige. Foto: Ola Hedin


Alla presentationer från dagen finns under länk längst ner i denna artikel.

Röster om dagen

Daniel Malmgren

Daniel Malmgren de Oliveira, affärsutvecklare för holländska ambassaderna i Norden:

– Jag bevakar i första hand vad det kan ge våra holländska företag. Vi har tio av dem representerade här idag, och de har redan haft flera B2B-möten.

– En sådan här dag är ett guldläge att få en bra ingång på marknaden.

 

Elena Miravalles

Elena Miravalles, TYPSA (Spanien):

– Den internationella leverantörsdagen förra året var bättre för mig, eftersom jag då hade möjlighet att gå djupare in i gå djupare in i några projekt snarare än få en översikt över många olika. Men dialogstationerna var bra!

– Vi har en filial i Stockholm och har projekterat nya tunnelbanesträckor här.

 

Henning Scheel

Henning Scheel, kontrakts- och marknadsdirektör Bane NOR:

– Det är fantastiskt fint att Trafikverket erkänner att vi måste se hela den nordiska marknaden och samverka för att hitta rätt leverantörer.

– Eventet är proffsigt, vi har fått med oss mycket och upplever att även leverantörerna fått det.

Yogesh Sawdadkar


Yogesh Sawdadkar, Atkins India:

– Vi har kontor i Sverige och jag är här för att förstå svenska regler, så vi vet vad vi ska stötta med om våra kollegor får kontrakt.

– Planeringsprocessen är intressant, särskilt att det finns en strategi även för implementeringen.

 


Fakta

Värd: Åsa Markström, tf inköpsdirektör på Trafikverket. Även moderator tillsammans med Camilla Ashton, internationell strateg.
Inbjudna: Svenska och utländska leverantörer, med tyngdpunkt mot entreprenörer/tekniska konsulter. Trafikverket bjöd in brett över Europa. Totalt var 23 utländska nationaliteter på plats. Flest kom från Danmark och Spanien, följt av Italien och Nederländerna, men vi hade även långväga gäster från Sydkorea, Indien och USA.
Dagens tema/budskap: Tillsammans gör vi smarta och ansvarsfulla affärer.

Utanför kongressalen hade projekten så kallade dialogstationer (ståbord), som var mycket välbesökta. På eftermiddagen kunde man delta i förbokade business-to-business-möten.

Åsa Markström. Foto: Eva Jonsson
Åsa Markström. Foto: Eva Jonsson

Åsa, hur intresserade är till exempel norrmän av att vara med i våra svenska upphandlingar?

– Vi har bland annat kontrakt med norska Veidekke, danska Barslund och finska VR Track, men det stora intresset ser vi just nu från Sydeuropa – främst Spanien och Italien, efter att marknaden fallit hos dem.

– Även tyska entreprenörer är på. Det är viktigt att vi nordiska beställare arbetar tillsammans för att bli konkurrenskraftiga i Europa.

 Text: Eva Jonsson