Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Årets KAJT-rapport

Nu har det blivit dags för publicering av de resultat som Trafikverket, i samarbete med KAJT, forskat fram under 2017. Årsrapporten visar på bred och excellent forskning i samverkan för att öka robustheten och punktligheten i järnvägssystemet.

Magnus Wahlborg, Trafikverket, vad har ni för godbitar att berätta om i årsrapporten?

Magnus Wahlborg

– Det finns många exempel men jag kan lyfta några resultat som kan tillämpas. De rör utvecklingav planering av underhåll och servicefönster. Även utveckling av koncept kring tågplaneprocessen och ekonomisk värdering av tågplanen är ett arbete som kan tas vidare.

Vi tar en sportfråga; "Hur känns det"?

– Jag är både stolt och glad över det arbete som genomförts. Vi har ett väldigt fint samarbete inom forskningsplattformen och får fram mycket goda resultat. Parallellt har vi också utmaningen att implementera de resultat som kommer fram så att vi bidrar till att svensk järnväg blir världsledande inom effektivitet, kvalitet och flexibilitet.

Exempel på resultat 2017

  • Utveckling av planering av underhåll och reinvesteringar, inkl. konceptet servicefönster.
  • FoI om riktlinjer för tågplanen och fördelning av tidstillägg och bufferttider mellan tåg.
  • Utveckling av koncept kring tågplaneprocessen och ekonomisk värdering av tågplanen.
  • Framtagande av samband om bankapacitet och underhåll, som ger Trafikverket vetenskapligt stöd att differentiera banavgiften med hänsyn till kapacitet

Läs rapporten här.