Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trettonde avsnittet av järnvägspodden

I Järnvägspoddens 13:e avsnitt ankommer vi hållplatserna T19 och Nordic Rail innan vi når slutstationen Hittegods. Hela trafikupplägget tar 38 minuter enkel väg, och undervägs bjuds på både prat och nyheter.

Den 19 september skrev Catrine Carlsson under tilldelningsbeslutet för T19, en underskrift som faktiskt gör henne till en av järnvägssveriges mäktigaste personer. Hur det känns, och om det finns nyheter i planen och ifall SERA-direktivets 7:e bilaga påverkat processen är frågor som kommer upp i denna Catrines podd-debut.

Därefter växlar vi över till ett mötesspår, både bildligt och bokstavligt, när vi skiftar fokus från en stor mässtad till en lite mindre. Vi tar helt enkelt tempen på Nordic Rail så här i halvtid, ett år efter den senaste mässan och ett år före nästa. Den som berättar mer är Elmias projektledare Magnus Ringqvist.

Till sist avslutar vi med Hittegods, ett vändspår där Henrik Reuterdahl som vanligt gör en historisk rundgång kring järnvägens kanske enda bankkris. Hur dokumenteras att en 140-årig epok går i graven när en ny bro nu i oktober 2018 ersätter banken stora helvetet.

Lyssna på Apple Podcasts Lyssna på Google Podcasts