Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Om kompetensförsörjning, T19 och ett udda järnvägsliv

I Järnvägspoddens 15:e avsnitt möter vi Eskil Sellgren från JBS kompetensgrupp, Marika Gjerdrum som är nationell samordnare för T19 och slutligen Peter Alsén som med minst tre uppdragsgivare i branschen står för ett udda järnvägsliv

Branschens kompetensförsörjning är ett av Järnvägsbranschens samverkansforum – JBS prioriterade initiativ. Vi har träffat ordföranden för JBS kompetensgrupp, Eskil Sellgren, för att bland annat få veta mer om hur JBS vill locka nya förmågor till järnvägsbranschen, om utbudet av utbildningar och utmaningarna att få alla aktörer att dra åt samma håll.
Därefter flyttar vi fokus till den nyss fastställda T19, och det gör vi genom ett samtal med den nationella samordnaren Marika Gjerdrum. I samtalet försöker vi bland annat ta pulsen på hur det nya processteget "Late path request" hanterats.
Till sist kommer Järnvägsliv – och då vet ni vad som väntar. Staffans jakt efter bullriga platser går har den här gången fört honom till Habo där han förutom att få med bromsande och axande tåg i ljudbilden även fångat bussar, bilar och allehanda maskiner i sin bandare. Men den viktigaste fångsten och det innehållsmässigt intressanta står Peter Alsén för. Peter har en rad olika uppdrag för Saga Rail, Blå tåget, JTM Rail och Nässjö Järnvägsmuseum. Och så känner han Henrik Reuterdahl från Hittegods, mer järnvägsliv än så blir det inte!