Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Teckning som visar en plankorsning med den nya typen av vägskydd. Bommen vid gång- och cykelvägen har så kallade bomkjolar som hindrar personer från att krypa under bommen. Bomdreven liksom ljussignaltavlorna har ny form.

Illustration: Mattias Käll

Alex – ny teknik för vägskydd testas i höst

Trafikverket ska byta bommar och ljud- och ljussignaler vid plankorsningar i hela landet under en period på 25 år. I höst testas den nya tekniken vid åtta plankorsningar.

Trafikverket har omkring 6 500 plankorsningar. Av dessa har 2 770 aktiva skydd med bommar, ljud- och ljussignaler. Inom Trafikverket kallas de för vägskyddsanläggningar. Dessa ska nu stegvis bytas ut från dagens reläbaserade teknik till digital teknik kallad Alex, Automatic Level Crossing.

– Det nya vägskyddet kommer att bidra till att färre personer skadas eller förolyckas, berättas Jonas Suokko, som är projektingenjör på Investering.

Vid gång- och cykelvägar blir ”bomkjolar” standard och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna. På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid dem.

Gammal teknik byts ut

Tekniken för dagens anläggningar är gammal. Mer än fyra av tio anläggningar har passerat sin tekniska livslängd och det är svårt att få tag i reservdelar.

Trafikverket har upphandlat två systemleverantörer av anläggningen. Under sommaren har projekteringen av anläggningar med erfarenhetsdrift blivit klar. Även den första upphandlingen av entreprenörer som ska installera anläggningarna är slutförd.

Testas på åtta platser

Runt om i landet ska nu tekniken testas vid åtta plankorsningar. Dessa platser är aktuella för en pilotanläggning. Installationerna startar vecka 43:

  • Sjögatan i Luleå
  • Lövåsvägen i Falun
  • Sanatorievägen i Boden
  • Kyrkren i Ånge
  • Lövtorpet i Åre
  • Norra Kullavägen i Umeå
  • Umevägen i Vännäs
  • Hammarby i Trosa

Efter testperioden ska anläggningarna installeras i större skala med start 2020. Utbytet sker sedan under en tidsperiod på 25 år.