Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Två män med hörlurar och mikrofon. Järnvägspoddesn logotyp på röd botten, ett tåg med hörlurar.

Järnvägspodden leds av Staffan Sporre och Ulf Carlsson på Trafikverket.

Rekord när podden prioriterar omprioritering

I årets tionde avsnitt gör vi likt ett pendeltåg många stopp på väg mot vår slutstation. Vi inleder i en omtalad omprioritering av underhållsåtgärder, och fortsätter sedan med sex prioriterade stopp hos projekt som i detta nu är på väg mot Nordic Rail.

Avsnittet tar avstamp i en fråga som seglat upp som en snackis veckan innan stora delar av branschen träffas i den småländska metropol både herr Sporre och Nordic Rail kallar hemma. Den vi fångat är Sven Ödeen, avdelningschef Järnvägssystem, som hjälper oss att reda ut ifall den historiskt stora satsningen på att rusta järnvägen kom av sig hösten 2019.

Från en omtalad omprioritering prioriterar vi just det vi lovade i förra avsnittet. Det handlar alltså om Nordic Rail, och eftersom det är VM-tider passar vi samtidigt på att sätta nytt rekord i antal gäster! Flera av våra gäster har medverkat tidigare, så samtalen handlar dels om vad som hänt sedan vi träffade som förra gången men självklart även om vad de tänker presentera och få med sig hem från mötet med branschen. De vi mött är:

  • Anders Åkeson, projektchef ERTMS
  • Erik Toller, projektledare In2Track2
  • Annica Fröbom, projektledare Gemensamt underhållsstöd (GUS)
  • Jan Bergstrand, programansvarig Shift2Rail
  • Hans Celander, avdelningschef Kompetensförsörjning
  • Peter Söderholm, projektledare Verklighetslabb Digital järnväg och e-Pilot

Som grädde på moset avslutar vi med punktligheten för september och ytterligare några nyheter.