Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Godsbangård.

Nu blir det enklare att köra tåg med stor lastprofil

Från och med den 15 december 2019 kan järnvägsföretag ansöka om att framföra kodifierade transporter på det svenska järnvägsnätet. Intermodala transporter behöver då inte längre hanteras som specialtransport, så länge de håller sig inom banans lastprofil.

Trafikverket arbetar med att utveckla förutsättningarna för intermodala transporter och arbetet med kodifiering är ett sätt att skapa nya möjligheter. Green Cargo, Branschföreningen tågoperatörerna och Hector Rail har medverkat i projektet, som genomförts i tätt samarbete med branschen.

– Vi har gjort en kartläggning av prioriterade delar i det svenska järnvägsnätet. På dessa stråk blir det nu enklare att trafikera med intermodala transporter högre än lastprofil A, säger Jimmy Grandin, Trafikverkets projektledare för LTS (Längre, tyngre och större tåg).

Tack vare kodifieringen behövs inte längre särskilda villkor och transporttillstånd för dessa tåg, då de inte längre behöver gå som specialtransport. Operatören anger istället i AoK – ansökan om kapacitet – att de kör en kodifierad transport, och skriver in den aktuella P/C-koden (se faktaruta).

Enhetligt system i hela Europa

Förutom att administrationen för såväl järnvägsföretag som Trafikverket minskar, kommer Sverige nu ha samma system för kodifiering som övriga Europa. Det gör det lättare att frakta gods genom flera länder. Standardiseringen har diskuterats länge och är efterlängtad av många aktörer.

– Det känns jättebra att vi kommit i mål med en lösning på kodifieringen som länge varit efterfrågad från järnvägsföretagen. Det har genom hela projektet varit en tät dialog med branschen och alla inblandade har gjort ett jättejobb. Nu har vi tagit det första steget och gjort det viktiga grundarbetet – nu finns en möjlighet att utveckla kodifieringen och därmed göra godstransporter på järnväg till ett ännu mer attraktivt alternativ, konstaterar Jimmy Grandin.

– Det kommer bli jättebra att kunna köra kodifierad trafik. En stor del specialtransporthantering försvinner och planeringen för intermodala transporter underlättas, såväl nationellt som internationellt, säger Hanna-Lena Sunesson, handläggare för specialtransporter på Green Cargo.

Projektet har löpande haft möten med deltagare från järnvägsföretag samt verksamhetsområden inom Trafikverket för att identifiera utmaningar och lösa problem. Vid omledning måste till exempel tågledare veta att transporten är kodifierad, för att framföra tåget på körbara sträckor.

Kostnadsfri specialtransport i stört läge

– I stört läge ska man kunna leda om även på sträckor som inte är kodifierade, förklarar Niklas Johansson på Sweco, delprojektledare kodifiering inom LTS. Godståg ska aldrig bli stående, utan i så fall får det gå som specialtransport. Detta ordnar tågledaren, och projektet har därför utbildat bland annat tågledarinstruktörer som för kunskapen vidare.

Även om det teoretiskt skulle finnas en kodifierad sträcka att leda om till, så är rutinen att i stört läge göra om transporten till en specialtransport, och det sker då utan kostnader för järnvägsföretaget.

Projektet har förlängts till sista februari och ett underlag tas nu fram med vilka ytterligare utvecklingsmöjligheter som finns inom kodifieringen. Till exempel finns behov av att fler sträckor är inmätta och kodifierade samt finslipning av processerna.