Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygfoto av Öresundsbron

Foto: Drago Prvulovic/Øresundsbron

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Öresundsbron anpassas för ERTMS

Signalanläggningen på Öresundsförbindelsen har byggts om.

Natten mellan söndagen den 22 november och måndagen den 23 november genomfördes de slutliga testerna av den ombyggda signalanläggningen på Öresundsförbindelsen. Anläggningen har anpassats så att både ERTMS-utrustade tåg och befintliga tåg utrustade med dansk och svensk ATC kan köra i full hastighet över systemskifteszonen på ön Peberholm mitt i Öresund.

Arbetet med att ta fram en teknisk lösning och att verifiera att denna fungerar bra och säkert har pågått i flera år. Den ombyggda och nu godkända systemskifteszonen är det första viktiga steget av tre i arbetet med att införa ERTMS på hela Öresundsförbindelsen. Nästa viktiga steg tas om cirka fem år då Banedanmark beräknas vara klara med ERTMS på den danska sidan. Slutliga steget är sedan när ERTMS är klart även på den svenska sidan och över hela förbindelsen.

– Det här är en stor och viktig milstolpe, säger Sven-Håkan Nilsson projektledare för projekt ERTMS Öresund.

Trafikverket har samarbetat med Banedanmark och Öresundsbrokonsortiet i arbetet.