Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Två män med hörlurar och mikrofoner, logotyp med tåg och hörlurar

Med fäbless för diskreta cliffhangers. Järnvägspodden avsnitt 4 2020.

Årets fjärde avsnitt är ännu ett hemmabygge när vi följer rådande råd i orådstider. Tre återvändande gäster blir det när vi närmar oss den oslagbara trion T21 (Mats Berlin), trafikinformation (Ulrica Sörman) och digitalt underhållslabb (Peter Söderholm).

 

Med fäbless för diskreta cliffhangers. Avsnitt 4 2020.

Utöver ett kort nyhetssvep och lösryckta tankar om ett digitalt Storsund och järnvägsnycklar så bjuder vi denna gång alltså på tre välbekanta gäster. Som traditionen bjuder pratat vi den här tiden på året med någon ansvarig för tågplaneprocessen, eftersom vi precis har fått in alla ansökningar för kommande tågplan. Staffan är som ett barn på julafton men dämpar sig inför allvaret att intervjua ännu en av hans egna chefer, nämligen ingen mindre än Mats Berlin.

För ett år sen fick vi träffa Ulrica Sörman för ett samtal om all den utveckling som sker inom trafikinformationsområdet. Då visste ingen av oss att det skulle komma ett regeringsuppdrag kopplat till framtidens trafikinformation som skulle redovisas nu i april. Så vi firar detta med att fyra av den första frågan om hon fått kaffe…

Till sist är det dags för ännu en veteran som vi träffat tidigare när det handlat om automation och digitalisering kopplat till underhåll. Han har guidat oss in till en för Ulf okänd värld av e-piloter, digitala labb och skänkt oss uttryck som digitala öknar. Vi ställer alltså vårt sista strålkastarljus mot norr och ger plats på scen till Peter Söderholm.