Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Två män med hörlurar och mikrofoner, logotyp med tåg och hörlurar

Vi är banarbeten på spåren - Järnvägspodden avsnitt 6 2020

Om årets sjätte avsnitt blir vårt besta ska vi låta vara osagt, men klart är att vi följer spåren som leder till två stora pågående arbeten. Vi möter Kent Sahlman och Hans Stiller från Getingmidjan och Thomas Hallgren på fyrspåret Malmö – Lund.

 

Förutom att svara på en lyssnarfråga blir det med andra ord best och banarbeten för hela pod-pengen när vi tar pulsen på två av våra största och mest trafikpåverkande arbeten i sommar.

Av kända skäl kunde vi inte ta oss till Riddarholmen för en rundgång och därmed med egna ögon få uppleva förväntningarna inför den tredje och sista sommaren då tågbruset tystnar på broarna i centrala Stockholm. Men vi kände ändå att det var dags för en uppdatering på läget för Sveriges mest komplicerade järnvägsprojekt. Så laddade med både klyschiga och känslomässiga frågor har vi på nytt ringt Getingmidjans projektchef Kent Sahlman.

Även om Getingmidjan till stor del är en ”1 till 1” lösning som ska garantera fortsatt trafik genom huvudstaden så har vi ändå fångat upp en del järnvägsnyheter från Riddarholmen. Bland annat monteras kontaktledningsskenor, man inför nyckelstyrd hastighetsnedsättning i hollywoodsk anda och så har man en unik bro med 7,5 förmonterade växlar som likt slussens guldbro ska anlända sjövägen. Den som med teleteknikens hjälp kan ge oss best inside information är ingen mindre än Hans Stiller, projektledare för järnvägsdelarna i Getingmidjan.

För att nå avsnittets slutstation lämnar sedan vi huvudstaden och tar oss från söder vidare söderut till fyrspåret Malmö – Lund. På denna hårt trafikerade del av södra stambanan håller två spår på att bli fyra, vilket under byggtiden självklart får påverkan på trafiken. I slutet augusti väntar till exempel den första av fyra större avstängningar, och för att få en bild av såväl utmaningar med tillfälliga spår som nyttor med spökspår har vi ringt fyrspårets produktionschef Thomas Hallgren.

Till sist har vi som vanligt fångat några nyheter som vi tyckte var värda att nämnas. Med det går detta vårt hittills enda avsnitt i B-dur i mål, och det återstår bara att säga är: To be continued!