Enkätundersökning bland aktörer inom transportbranschen Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: För att få kunskap om hur stor del av fordonstrafiken som körs på utpekade vägnät i anslutning till pilotsträckorna i Örebro och Norvik, har Trafikverket tagit fram en rapport baserat på svaren från 35 transportörer. Trafikverket har ett behov av att inventera och samla in data kring fordonstrafik på de utpekade vägnät i Sverige som skulle kunna vara aktuellt för elväg i framtiden. En enkätundersökning, kompletterad med intervjuer, har därför genomförts med 35 transportörer som Trafikverket har haft kontakt med i pilotprojekten för elväg i Norvik–Västerhaninge och Örebro–Hallsberg. Inga utländska transportörer ingick i undersökningen. Undersökningen har genomförts av Sweco. Många lastbilar står still i mer än 45 minuter I korthet är det tre intressanta observationer som kan dras från denna pilotstudie: Många lastbilar står still i mer än 45 minuter flera gånger per dag. De skulle kunna ladda när de stannar och det skulle inte behöva påverka arbetseffektiviteten. De dagliga körsträckorna är ganska korta. 60 procent kör kortare sträcka än 300 km per dag. De som kör långa sträckor på huvudvägnätet tenderar att även köra långs sträckor utanför huvudvägnätet. 15 procent av lastbilarna som körde mycket på huvudvägnätet, körde mindre än 50 km utanför huvudvägnätet. Magnus Lindgren – Studie visar att vi måste ta hänsyn till hur lastbilarna används när vi tittar på lämpligheten för såväl elväg som stationär laddning och vätgas för bränsleceller. Korta körsträckor både på och utanför huvudvägnätet, i kombination med långa och frekventa stopp, passar sannolikt stationär laddning, menar Magnus Lindgren, Trafikverket.