Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tåg i rörelse som kör förbi den nya bommen i en plankorsning.

Trafikverket förbättrar säkerheten vid plankorsningar över järnväg

Bommar, ljud- och ljussignaler vid plankorsningar kommer att bytas ut i hela Sverige till modernare teknik som ger en säkrare trafikmiljö. I helgen kopplades den första pilotanläggningen in vid Sjögatan i Luleå.

Daniel Schwartz. Foto: Tomas Bergman 

– Det här är startskottet för ett större arbete, säger projektledare Daniel Schwartz på Trafikverket.

De nya bommarna, och ljud- och ljussignalerna kommer att bidra till att färre personer chansar och riskerar att skadas eller förolyckas vid plankorsningar.  Vid gång- och cykelvägar blir ”bomkjolar” standard, och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna. På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid dem.

Tekniken för dagens anläggningar fungerar trots att den är gammal. Men det är brist på reservdelar och personal med rätt kompetens. Anläggningarna håller på att passera sin tekniska livslängd och behöver bytas ut. De nya är även miljövänligare, eftersom de innehåller mindre miljöfarliga ämnen än tidigare anläggningar.

– Det här är bara början, säger Daniel Schwartz, som ansvarar för installationen. Vi kommer successivt att byta omkring 100 skydd per år under 25 års tid.

Lyckad inkoppling

Inkopplingen skedde vid Sjögatan ovanför Bilbolaget i Luleå natten mellan lördagen och söndagen den 12 och 13 september, och det första tåget släpptes på klockan 11.11.

Trafikverket har omkring 6500 plankorsningar över hela landet där bilar, cyklister och gående passerar över järnvägen. 2770 av dessa har aktiva skydd med bommar och ljud- och ljussignaler. Det kallas internt inom Trafikverket vägskyddsanläggningar.

2020 kommer åtta pilotanläggningar att kopplas upp i olika delar av Sverige. Tanken med piloterna är att samla erfarenhet från driften av dem, vilket Transportstyrelsen kräver. Därefter startar det storskaliga utbytet.

Genom att ersätta den gamla utrustningen med elektronik och datorer förenklas underhållet och blir billigare. Anläggningen kan övervakas på distans och själv larma när lampor går sönder eller bommar bryts av. Platsbesök med bil kommer inte att behövas i lika stor utsträckning.

Närbild på den nya bommen invid järnvägsspår. Höst, blå himmel.
Första pilotanläggningen, bommar och ljud- och ljussignaler. Foto: Tomas Bergman