Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Inbetalningsavi och sedlar

Ändrade betalningsvillkor – beslut om återgång

Trafikverket har tidigare erbjudit leverantörer lättnader i betalningsvillkoren kopplat till coronaviruset. Nu återgår vi till ordinarie betalningsrutiner för leverantörsfakturor utställda från 1 november.

Beslut om ändrade betalningsvillkor som fattade den 31 mars som sedan förlängt i omgångar upphör.

Orsaken till beslutet är att anläggningsinvesteringarna är på en mycket hög nivå och totalt sett har pandemin inte minskat tillväxten på anläggningsmarknaden. Anläggningsföretagens likviditet bedöms som god.

Omprövning av beslut om betalningsvillkor för tjänster kopplat till JNB:n

I oktober fattade Trafikverket beslut att successivt återgå till ordinarie betalningsrutiner. För avtalskunder med trafikeringsavtal skulle ordinarie betalningsvillkor införas den 1 februari. Detta beslut har nu omprövats av Trafikverket.

Med anledning av de senaste veckornas ökade smittspridning i ett flertal regioner i Sverige förväntas återhämtningen av resandevolymer skjutas framåt i tiden. Därmed skjuts även en förväntad ökning av biljettintäkter på framtiden och detta medför att många järnvägsföretag får en fortsatt ansträngd ekonomisk situation. Därför har Trafikverket beslutat att bibehålla 90 dagars betalningsfrist.  

Förhållanden orsakade av covid-19-pandemins utveckling analyseras löpande. Vid behov tas betalningsvillkor upp för ny prövning och beslut.