Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bild på två män med hörlurar och mikrofoner, mellan dem en rödtonad bild av järnvägsspår, en symbolo för hörlurar och texten Järnvägspodden Trafikverket

Digitala spår mot datadriven järnväg. Avsnitt 15, 2020

Vi återvänder till bekanta spår efter JBS-specialen och möter en gäst med fokus på digitaliseringens möjligheter. Hur skapas en datadriven järnväg, vilka är möjligheterna och utmaningarna. Anders Aabakken är mannen som lotsar oss som inte jobbar med data!

Anders hade redan en lång och gedigen bakgrund inom järnvägen när han 2019 klev in på Trafikverket i rollen som avdelningschef för teknik och miljö på verksamhetsområde Underhåll. Huvudspåret för vårt samtal handlar om vinster och utmaningar kring att få järnvägen att bli en mer datadriven verksamhet. Vad är det för data som i så fall är intressant, hur generösa är vi inom branschen att dela med oss av data och vad kan vara intressanta användningsområden. Vi får lära oss en hel del nya förkortningar och innebörden av obrutna länkkedjor över tid och rum!

När Järnvägspodden nu är tillbaka efter JBS-specialen är det dessutom i en rejält uppdaterad grafisk kostym. I takt med att Järnvägspodden fått en allt större spridning är förhoppningen att den nya profilen ska spegla innehållet. Från och med nu finns även avsnitten transkriberade, det går med andra ord bra att numer se programledarnas svada svart på vitt!