Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Mats Fredriksson

Mats Fredriksson är projektledare för arbetet.

ERTMS-projektet har moderniserat signalställverken runt Gällivare

I Gällivare har en omfattande modernisering av signalställverken gjorts mellan den 13 och 16 juni. Då kopplades ett förberedande mellansteg med ATC in för att banan vägen för nya signalsystemet ERTMS.

Jan Olsson, Infranord och Joakim Lindberg, RM Signal
Arbete pågår. Jan Olsson, Infranord och Joakim Lindberg, RM Signal 

Arbetena har pågått under vintern. Nya teknikhus och teknikskåp har kommit på plats. Nya isolerskarvar och signaler har placerats längs spåren och kanalisationsarbeten har utförts.

– Arbetena och inkopplingen har utförts enligt plan, och vi är nöjda med alla inblandade parters insatser, där flera entreprenörer ingår, säger projektledare Mats Fredriksson. Den stora utmaningen för oss som för många andra har varit Covid 19. Vi har samlat mycket folk på en liten plats, men med hjälp av en omfattande riskanalys med våra entreprenörer har vi fått klart allt i tid, avslutar Mats.

Ställverken som körs med ATC har beteckningen 95, och berör driftplatserna Gällivare, Koskoskulle, Aitik och Koujevaara.