Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Connecting Europe Express – ett tåg i tiden

Den 2 september går startskottet för Connecting Europe Express (CEE) – ett specialtåg tänkt att vara en rullande konferens som får fler företag och resenärer att använda järnvägen. Till Sverige kommer CEE den 1 oktober.

CEE är ett specialtåg som ingår i Europaåret för järnväg 2021. På sin väg från Lissabon till Paris kommer tåget stanna i mer än 100 städer i 26 länder. Ombord kommer flera olika gäster att finnas med, och en rad olika evenemang är inplanerade som kommer gå att följa från CEE:s webbplats. Ombord visas även en mobil utställning som ska lyfta fram såväl befintliga tekniker som innovationer som förbättrar järnvägsverksamheten samt även visa hur EU stöder infrastrukturprojekt

Förutom att få fler att upptäcka järnvägens fördelar, och för att järnvägen ska fortsätta kunna spela en viktig roll för att uppnå EUs klimatmål, vill EU-kommissionen också att CEE ska öka medvetenheten om de utmaningar och tekniska hinder som idag begränsar möjligheten att köra tåg över nationsgränserna i Europa.

Karta över CEE:s rutt genom Europa.
Karta över CEE:s rutt genom Europa. 

– När CEE kommer till Sverige siktar vi på att anordna ett rullande mingel där den svenska järnvägsbranschen ges tillfälle att diskutera viktiga framtidsfrågor med beslutsfattare från EU. Vi tänker både påminna om bristen på driftskompatibilitet mellan vissa delar av Europas järnvägsnät, men också visa på konkreta exempel på det goda och i Europa rätt unika samarbete som vi har mellan järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare berättar Trafikverkets Annelie Nylander, nationell kontaktperson för Europaåret.

Om CEE

CEE, som egentligen är tre tåg, det iberiska tåget, standardtåget och det baltiska tåget, är resultatet av ett samarbete mellan Europeiska kommissionen och Europeiska järnvägsgemenskapen (CER), europeiska järnvägsföretag, infrastrukturförvaltare och många andra.

Den version av CEE som når Sverige består av ett antal vagnar som plockats ihop från en rad europeiska länder:

  • Ungerska MAV skickar med en konferensvagn där Cinea och Shift2Rail ställer ut
  • Franska SNCF tillhandahåller en konferensvagn
  • Tyska DB och Schweiziska SBB två standardpersonvagnar
  • Italienska FS en restaurangvagn
  • ÖBB från Österrike en sovvagn