Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Kvinna på perrong tittar efter något långt bort.

Foto: Stellan Stephenson

Branschen utvecklar trafikinformationen vid trafikstörningar

Trafikinformationen ska bli tydligare och mer samstämmig vid störningar. I ett nytt initiativ har branschen frågat resenärer vilken trafikinformation som är viktig och användbar för dem, resultatet ligger till grund för det fortsatta utvecklingsarbetet.

Som en del i arbetet att tillsammans förbättra trafikinformationen har järnvägsbranschen genomfört omfattande resenärstester. Syftet var att ta reda på vilka uttryck som är tydliga och enkla att förstå, och vilken information som resenärer behöver vid störningar för att kunna agera och ta beslut om sin fortsatta resa.

Ett av resultaten var att trafikmeddelanden behöver innehålla information om saker som vid tillfället ännu inte är känt. Uppgifter som ”prognos saknas” följt av ”felsökning pågår” gör att resenärens förståelse ökar för varför det ännu inte kan ges en prognos.

Initiativet drivs av branschsamarbetet UBTR, Utvecklingsgruppen för bättre trafik- och resenärsinformation, som nu utgår från erfarenheterna från resenärstesterna när branschen enas om vilka begrepp som ska användas och hur informationen ska utformas. Ändringarna införs under de kommande månaderna.