Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

alt
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Genesis - En punktlighet blir till

När TTT bildades 2013 var det delvis en ankunge, ett oklart samverkansprojekt med ett mål många betraktade som omöjligt. Men med tiden föll pusselbitarna på plats, och resultaten kom. Nu tas nästa steg för att TTT ska bli den svan man var menad att vara.

Britt-marie Olsson
Britt-Marie Olsson, SJFoto: Stefan Nilsson

Det var en gång… Så brukar sagor börja, och vår berättelse om TTT tar sin början 2013 - en tid då konungariket Järnväg led av interna stridigheter kring vad/vem som orsakade problem med punktlighet och tillförlitlighet. Något behövde göras, en form av rundabords-arbete där relationer samt gemensam kunskap om orsaker och effekter av åtgärder behövde byggas upp. En av de som varit med hela vägen som en punktlighetens riddare är Britt-Marie Olsson på SJ.

– Vi sa redan när vi först hörsammade kallelsen att det kommer ta ett par år innan vi kommer kunna visa resultat. Den här typen av brett branschsamarbete som involverade myndigheter, entreprenörer och operatörer hade aldrig gjorts innan. Vi behövde börja från grunden, helt enkelt bestämma hur vi skulle  samverka och skapa en kultur som färgades av gemensamma mål – av tilltro istället för misstro.

Sedan starten har samarbetet passerat ett antal steg som skapat förutsättningarna att TTT är där man är idag. Orsaker har analyserats, kunskap har byggts upp och åtgärder identifierats. Och nu är tiden inne för ett helt nytt kapitel tack vare exempelvis bildandet av JBS. Det är en transformation där vi i kommande fas som en fågel Fenix återuppstår i en ny form med större fokus på nytänkande, på genomförande och på projekt.

– En framgångsfaktor är att vi lyckades förändra bilden av vad punktlighet är. Det handlar inte om en siffra, som visserligen det senaste halvåret legat på en högra nivå än nånsin tidigare, utan det är resultatet av ett kontinuerligt förbättringsarbete som sker hos alla i branschen. Det TTT framförallt kunnat bidra med, och som man får inte underskatta värdet av, är att vi byggt upp en samlad branschkunskap som kommit till nytta också inom andra förbättringsinitiativ som Driftsforum och Senior samverkan.

Så här långt i berättelsen är möjligheterna stora, och det senaste halvårets framgångar har byggt upp förväntningarna. Hur sker då transformationen? Följ med i nästa kapitel i historien om TTT.