Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bildkollage som visar delvis ett godståg lastat med timmer och ett persontåg som står stilla på en perrong. På den andra bilden syns Staffan Sporre med gröna buskar bakom.

Punktlighet ny sporre för podpratare

Från den 1 november kliver Staffan Sporre, idag kundansvarig på Trafikverket för bland andra Green Cargo, in i rollen som programledare för branschsamarbetet TTT – Tillsammans för tåg i tid.

För många inom järnvägsbranschen är Staffan Sporre redan ett känt ansikte. Dessutom kanske en bekant röst, då han är programledare för Trafikverkets för närvarande enda podcast – Järnvägspodden!

– Med sin erfarenhet från olika delar inom Trafikverket kombinerat med en bred förankring i branschen är Staffan som klippt och skuren för rollen att driva och hålla ihop TTT säger Roberto Maiorana, chef verksamhetsområde Trafik, i en kommentar.

Men vem är Staffan, och varför sökte han sig till TTT? Hur kommer punktlighetsarbetet påverkas av att han tar över? Många frågor, och här kommer några svar – men först ett stort grattis!

– Stort tack för det!

Så vem är du?

– Pratglad exil-mas och inbiten järnvägare, räcker det som beskrivning? Järnvägsbiten är jag dock inte sen födsel, det blev jag först efter att jag lämnat Blg* Efter stopp för avstigning i såväl Nr* som Sst* stannar jag numer helst runt Jö*. Totalt 14 år i järnvägens tjänst, och jag siktar på många fler!

Vad gjorde att du sökte dig till TTT och rollen programansvarig?

– Att få jobba med både punktlighet och samarbete är helt enkelt för spännande för att inte bli intresserad. Jag är ju redan fullständigt övertygad om järnvägens förträfflighet, men känner också att den bara kan nå sin fulla punktlighetspotential genom samarbete. Därför är TTT i mina ögon väldigt viktigt, och att få möjligheten att bidra i det arbetet känns ytterst hedrande.

Vilka frågor kommer du fokusera på när du kliver in i TTT?

– Jag antar att jag inte får säga alla då… Men om jag ska dra till med några så tycker jag diskussionen om takttidtabeller är oerhört intressant. Samma sak med kanalprecision. Och datadelning… Ja, nej, alla sakfrågor är högintressanta. Rent praktiskt kommer jag förstås behöva sätta mig in i arbetet först, och inte minst sätta upp kontakten med alla som jag ska få jobba med.

Din företrädare Viktor Finn förde TTT-skutan mot sprintar, piloter och projekt – allt i enlighet med JBS mantra om mer resultat snabbare! Hur kommer ditt intåg att märkas, vilken typ av lok blir du?

– Kanske genom att jag precis som Viktor vill kunna hitta det lilla i det stora. Förutom vid sidan av strategier för stora genomslag så ser jag att det finns saker som vi, genom branschöverenskommelser, också kan göra på kortare sikt – och därigenom få mindre, men konkreta, förbättringar ganska fort. Om det märks redan vid intåget är kanske att ta i, men det är en skillnad jag hoppas kunna bidra till.

Du har ju en bakgrund på både Trafikplanering och Trafikledning. Vilka av dina tidigare erfarenheter tror du att du kommer ha mest nytta av?

– Båda är ovärderliga, men givet att trafikplanering ligger mer färskt i minnet och att jag jobbat mycket med den utvecklingen genom åren så kanske det ändå är den jag får mest nytta av. Men det är målfoto mellan dem.

Staffan Sporre, Trafikverket.
Staffan Sporre, Trafikverket. 

På ett personligt plan – får jag fortsätta läsa punktlighetssiffrorna i Järnvägspodden?

– Alltså, man blir ju inte Herr Punktlighet bara sådär, det måste man förtjäna. Så ja, den titeln får du behålla tills jag kan göra anspråk på den på riktigt.

Till sist – vad skulle du vilja hälsa till alla de som på ett eller annat sätt är engagerade i TTT?

– Att det ska bli enormt roligt att få jobba med er alla, och jag ser fram emot att få komma igång!

Vid pennan – Podd-kollegan och, på gott och ont, ännu en tid ”Herr Punktlighet” – Ulf Carlsson

 

*Blg – Borlänge, Sst – Stockholm södra, Nr – Norrköping, – Jönköping