Marieholmstunnelns första del på plats i älven Dela Kontakta oss Facebook Google LinkedIn Twitter Susanne Gebauer Kommunikatör Tel: 010-124 00 73 Agneta Eklund Presskommunikatör Tel: 070-762 25 05 Pressjour Du kan ringa oss dygnet runt. Tel: 0771-31 15 00 Trafikverkets kontaktcenter Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8-16.30. Vi har öppet dygnet runt för akuta fel, trafikinformation och störningar. Tel: 0771-921 921 Hoppa till: Under lördagen sjösattes det första av Marieholmstunnelns tre tunnelelement i Göta Älv. Med hjälp av ett avancerat vinschsystem och bogserbåten Frog Cygnus drogs det 25 000 ton tunga tunnelelementet med stor precision ut ur torrdockan där det startade byggas i augusti 2016. Av tradition döper man alltid tunnelelementen och detta har fått namnet Tina. - Utbogseringen från dockan är ett mycket känsligt moment i bygget av tunneln, säger Stein Kleiven som är Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen. Det kräver expertis på hög nivå, noggranna förberedelser och tajming. Allt detta fanns på plats och sjösättningen gick enligt plan. Tunnelelementet som väger 25 000 ton, är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt, ligger nu förtöjt i ett parkeringsläge i älven. Där ska det förberedas för att om ett halvår dras ut och sänkas ned i älven. Så snart torrdockan länsats på vatten, startar bygget av nästa tunnelelement. - Det här är en milstolpe i bygget av Marieholmstunneln, fortsätter Stein Kleiven. Själva sjösättningen är inte bara ett spektakulärt moment, utan också något unikt eftersom det bara färdigställs ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.