Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverket förebygger spårhalka

Under hösten kan tågtrafiken drabbas av störningar på grund av hala spår, så kallad spårhalka. När löv och barr faller på spåret och krossas av tågens hjul blir det väldigt halt, särskilt om det också är fuktigt och låg temperatur.

Trafikverket förebygger åtgärder mot spårhalka med ett friktionsmedel som består av vattengel med sand och stålkulor. Medlet läggs ut på rälsen, antingen från fordon eller manuellt, på ställen där problem med spårhalka är vanligt förekommande. Behandlingen utförs främst kvälls- och nattetid, från ett par gånger i veckan upp till flera gånger dagligen beroende på banans trafikmängd och tid på säsongen. Dessutom röjs vegetationen i backar, vid signaler och vid plattformar, för att undvika lövfällning i spårområde.

– Friktionsmedel är ett bra sätt att behandla spårhalka men störst effekt får vi om alla aktörer gör vad de kan för att minska problemen, säger Ann-Cathrine Berggren, nationell samordnare beredskapsplanering på Trafikverket.

Det går inte att eliminera spårhalkan helt och hållet. Lika väl som det behövs halkbekämpning av spåren kan det behövas viktreduceringar av tågen, bra kvalitet på dragfordonens hjul, rätt typ av lok beroende på förutsättningar, fungerande sandutrustning på dragfordon och förebyggande loksandning i nedförsbackar som tåg i motsatt riktning kan få nytta av. Som ett led i arbetet med spårhalka har Trafikverket tagit fram en beredskapsplan.
Läs Trafikverkets Beredskapsplan höst 2017

Bilder

Trafikverket förebygger spårhalka, högupplöst (jpeg-fil, 3 MB, öppnas i nytt fönster)
Fotograf: Mikael Ullén