Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Tydlig trafikinformation och ökad punktlighet för tågresenärer

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon lovade ökad punktlighet och tydligare trafikinformation till tågresenärerna vid längre förseningar. Det framkom vid dagens samverkansforum för järnvägsbranschen (JBS).

– Punktligheten för 2017 ligger stadigt över 90 procent, störningstimmarna och felen i anläggningen minskar, samtidigt som trafiken ökar. Men det spelar ingen roll för den som väntar på ett sent tåg. Vi i järnvägsbranschen måste fortsätta att arbeta tillsammans för att öka förtroendet för järnvägen och för att punktligheten ska motsvara resenärers och godstransportköpares behov och förväntningar, säger Ann-Sofi Granberg, biträdande chef på Trafikledning på Trafikverket och ordförande för branschsamarbetet Tillsammans för Tåg i Tid (TTT).

Under JBS-konferensen underströk Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vikten av att förklara vad branschen gör för att komma tillrätta med orsakerna till förseningar och vilka positiva effekter vi redan kan se med minskade antal fel i spåranläggningen. I samarbete med branschen kommer Trafikverket därför att komplettera sin publicering av punktlighetsstatistik varje månad. Tanken är att det ska vara enkelt att förstå och följa hur trafiken utvecklas, vad som orsakar förseningar och vad som görs för att förhindra förseningar. Statistiken kommer också att följas upp i intervjuer med Trafikverksanställda, transportörer, fordonstillverkare och underhållsentreprenörer.

Tydliga prognoser ger resenären större möjlighet att planera sin fortsatta resa

Vid längre störningstyper, kommer resenärerna att få tydligare prognoser och trafikinformation. På så sätt kan resenärer själv välja hur man vill fortsätta sin resa. Operativ personal, både inom Trafikverket och hos järnvägsföretagen, får bättre möjligheter att planera och hantera situationen när prognoserna på förhand är angivna. Så att när felet är avhjälpt finns lokförare och tåg på rätt plats för att kunna avgå den tid som har kommunicerats.

– Järnvägssystemet är komplext och det finns inte bara en orsak till att punktligheten påverkas negativt. Vi arbetar varje dag för att förbättra trafikinformationen och punktlighet men vi måste också bli bättre på att förklara vad vi gör för att rusta upp, modernisera och bygga ut järnvägen. Vi vill ju att resenärerna ska kunna se fördelarna med att välja ett miljövänligt och säkert sätt att resa, säger Ann-Sofi Granberg.

Punktlighetsstatistik, aktuella problembeskrivningar och åtgärder kommer att presenteras varje månad på Trafikverkets webbplats med start under april.

Fakta om JBS

Järnvägsbranschens samverkansforum (JBS) bildades 2016 av de aktörer som finns inom järnvägsbranschen i Sverige. Inom JBS samverkar ett 70-tal aktörer: myndigheter, företag och branschorganisationer. JBS är gemensamt finansierat av samverkande parter, och har sin organisatoriska hemvist inom Trafikverket. Prioriterade frågor rör bland annat tågtrafikens punktlighet och kompetensförsörjning.

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet.

Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar.