Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Trafikverket har startat byggandet av Norrbotniabanan

Idag torsdag 23/8 togs det första spadtaget för den inledande sträckan av Norrbotniabanan, Umeå och Dåva. Deltog gjorde bland annat statsminister Stefan Löfven, infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Inför över 90 gäster från kommuner, regioner, organisationer och näringsliv i Västerbotten och Norrbotten togs det första spadtaget. Stefan Löfven och Lena Erixon tog tillsammans ett symboliskt spadtag i Ersmark strax norr om Umeå med hjälp av var sin grävmaskin.

- Nu tar vi ett första spadtag för att bygga en järnväg för framtiden! Det ska bli möjligt att åka raka spåret mellan norrlandskustens städer. Norrbotniabanan blir en modern järnväg, som kan klara av högre hastigheter och tyngre laster än vad Stambanan gör, sade Lena Erixon, generaldirektör, Trafikverket.

Norrbotniabanan är en ny 27 mil kustnära järnväg mellan Luleå-Umeå. Med Norrbotniabanan skapar vi genomgående pendlings- och regionaltågstrafik inom regionen och förbättrar för godstrafiken med effektivare och billigare transporter. Kapaciteten för tågtrafiken ökar och sårbarheten i dagens järnvägssystem minskar.

I den nationella transportplanen för 2018-2029 anslår regeringen pengar till bygget av Norrbotniabanan, sträckan Umeå-Skellefteå.

Arbetet med att ta fram järnvägsplanen för sträckan Umeå-Skellefteå pågår just nu. För den första milen, mellan Umeå-Dåva är järnvägsplanen fastställd och byggstart sker hösten 2018.

Projektbeskrivning