Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygtrafiken till Gällivare säkrad i vinter

Trafikverket och flygoperatören Nordic Aviation Group AS har säkrat flygtrafiken till Gällivare under den kommande vintern. Avtal har tecknats om en annan flygplanstyp som klarar de nya internationella friktionskraven.

Strax före sommaren stod det klart att det jetflygplan som trafikerar Gällivare flygplats inte skulle klara de nya regler att mäta friktionsvärden som den internationella civila luftfartsorganisationen, ICAO meddelat skall gälla från och med augusti i år.

Lösningen blev att nuvarande jetflygplan CRJ 900 som trafikerar sträckan Arlanda–Gällivare via Arvidsjaur ersätts med ett turboprop flygplan ATR 72 som klarar de nya reglerna för friktionsvärden mot landningsbanan.

–Från och med 1 oktober kommer flygtiden att bli något längre och antalet säten per flight något färre. Men det senare kommer att kompenseras med utökat antal turer i veckan vilket i slutänden leder till sammanlagt fler platser, säger Håkan Jacobsson på Trafikverket.

Förhoppningen är nu att Gällivare flygplats ska söka och bli en så kallad SPWR Specially Prepared Winter Runway till vintern 2022/2023 vilket medger en återgång till jettrafik.