Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Nu startar upprustningen av Gällivare Bangård

Trafiken på Malmbanan ökar samtidigt som tågen blir längre och tyngre. Gällivare bangård byggdes för över hundra år sedan och det är hög tid för en rejäl upprustning.

För att öka kapaciteten på Malmbanan förlänger Trafikverket spåren på Gällivare bangård så att långa malmtåg kan mötas och ge utrymme för fler tåg. Kontaktledningar, belysning, växlar byts ut och tekniken uppdateras till dagens standard.

Det är hög tid för ett första spadtag i arbetet med att uppdatera banan till en standard som motsvarar dagens krav och framtidens möjligheter.

Dag: tisdag den 12 april
Tid: klockan 13.30–15.30
Plats: Gällivare bangård
Kontaktpersoner: Se under Kontakta oss

Program, hålltider

Tisdag den 12 april

13.30 Arrangemanget drar igång med musik och underhållning.

14.00 Ceremoni med tal och ett första spadtag.

Har du frågor om programmet, kontakta: Anna Lindquist, se under Kontakta oss

Korta fakta

Vad: Bangårdsförlänging och upprustning
Varför: Öka kapaciteten på Malmbanan
Nuläge: Byggstart
Byggstart: 2016
Klart: 2017
Kostnad: Cirka 300 miljoner kronor

Beskrivning:
Gällivare bangård har idag för korta spår för att klara tågmöten med de 750 meter långa malmtågen som passerar till och från Koskullskulle och övriga långa godståg. Detta skapar kapacitetsproblem som påverkar trafiken på Malmbanan.

Läs mer om bangårdsförlängningen i Gällivare