Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Malmbanan klarar nu Europas tyngsta tåg

Europas tyngsta tåg trafikerar Malmbanan. Efter en två år lång testperiod kan nu tåg med en axellast på 32,5 ton köra den 21 mil långa sträckan Vitåfors–Luleå. Det innebär att varje malmtåg kan lasta cirka 680 ton mer än tidigare.

Det finns en stor efterfrågan på ökad trafik på Malmbanan. Efter en testperiod med omfattande förstärkningar längs banan är det nu klart att den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå klarar Europas tyngsta tåg. Det innebär att banan kan ta mer last utan ökat antal tåg.

En axellast på 32,5 ton jämfört med tidigare 30 ton innebär cirka tio procents kapacitetsökning. Det kan jämföras med att varje malmtåg kan lasta ytterligare cirka 680 ton malm.

Testet har drivits som ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket och LKAB. Inför och under testperioden har Trafikverket gjort omfattande kontroller och åtgärder och bland annat förstärkt spår, broar och trummor.

– Det känns mycket bra att vi med gemensamma krafter lyckats höja kapaciteten på en så pass lång sträcka, säger Håkan Äijä, chef Underhåll Nord på Trafikverket.

Den 21 mil långa sträckan mellan Vitåfors och Luleå valdes bland annat för att behovet av åtgärder var mindre än på andra sträckor.

 Axellasten 32,5 ton kommer att införas gradvis, och en fortsatt utredning och förstärkning av banan behövs för att alla malmtåg på sträckan ska kunna köra med 32,5 tons axellast.

Ett projekt har också startats tillsammans med LKAB och Bane Nor (norska Trafikverket) för att utreda möjligheterna till ökad axellast på sträckan Kiruna–Narvik.

Före och efter förstärkningsåtgärder, norr om Nattavaara. Foto: Peter Nilsson, Trafikverket
Före och efter förstärkningsåtgärder, norr om Nattavaara. Foto: Peter Nilsson, Trafikverket