Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Största bron på nya E10 i Kiruna på plats

Arbetet med att få en ny sträckning av E10 i Kiruna har nått en milstolpe. Två nya broar har på kort tid kommit på plats. I samband med detta skapas trygga passager under broarna som gör det enkelt för motionärer att komma ut i naturen.

Nu är den cirka 180 meter långa bron längs nya E10 nedanför Sandstensberget på plats. I veckan skedde den sista så kallade brolanseringen, vilket innebär att brons stålbalkar flyttades i rätt läge med hjälp av domkrafter.
I början av året lanserades den mindre, cirka 80 meter långa ravinbron för nya E10 nedanför Fjällgatan. Broarna kommer att göra det möjligt för trafiken att färdas över ravinerna i området.

– Båda lanseringarna var lyckade och projektet har nått en viktig milstolpe, säger projektledare Charlotta Blind på Trafikverket.

Under resten av vintern och våren kommer broarna att förberedas för att ta emot trafik.

Förutom de två stora broarna byggs ett flertal mindre broar. Broarna skapar trygga passager över och under vägen för gående, cyklister, skidåkare och skoterförare. Passagerna gör att man enkelt når friluftsområdena norr om Kiruna.

Till hösten ska den första etappen av ny E10 mellan Karhuniemi och Kurravaaravägen vara klar. Hela nya E10 planeras öppna för trafik hösten 2020.

Bakgrund

Nya E10 mellan Tuolluvaara och Lokstallsområdet är sju kilometer lång och ska ersätta dagens E10 eftersom gruvdriften gör att den spricker och blir ofarbar. Den nya vägen får samma funktion och standard som den nuvarande, men ska uppfylla dagens krav. Hastigheten blir 80 kilometer i timmen. Totalt fyra nya cirkulationsplatser ingår längs sträckan. Byggandet delas in i två etapper. Den första etappen började byggas hösten 2017, och den andra etappen har planerad byggstart hösten 2019.

Mer information om Kirunaprojektet